Archief

Een gedrukte catalogus anno 2013?

Leveringsprogramma's komen overal online te staan. Een catalogus met de hele productenrange van een bedrijf, wordt nog zelden gedrukt. Omdat de productie en verzending van zo'n catalogus vaak kostbaar is, lijken de online alternatieven interessanter. Toch is dat niet in alle gevallen zo.

Cooper Safety, Europees marktleider op het gebied van noodverlichting, heeft een groot netwerk van dealers in de Benelux. De vraag vanuit deze dealers naar een catalogus in tastbare vorm is tot op de dag van vandaag zo groot, dat Cooper hen graag in deze behoefte voorziet.

Het dealernetwerk krijgt het assortiment van Cooper Safety op deze manier overzichtelijk aangereikt, inclusief alle technische specificaties. Aan de hand van een logische weergave van de producten, kunnen de dealers exact bepalen welke verlichting geschikt is voor welke toepassing. Speciale aandacht gaat uit naar de fotografie, waardoor dit boekwerk niet alleen functioneel, maar ook fraai en aantrekkelijk te noemen is.

De keuze voor een fysieke of online presentatie van het assortiment – of een combinatie daarvan – moet gebaseerd worden op verschillende factoren, waarvan de kenmerken van de doelgroep het belangrijkste zijn. Annemieke Boidin-van Egmond van BOOM Communicatie: “In die afweging is het belangrijk om alle mogelijkheden te evalueren en niet bij voorbaat het maken van een gedrukte catalogus uit te sluiten omdat het ouderwets zou zijn. In veel gevallen biedt een online aanpak uitstekende mogelijkheden, maar dat geldt dus lang niet in elke situatie. Zo heeft Cooper Safety gekozen voor een ‘traditionele' catalogus en profiteert het van de voordelen die daaraan verbonden zijn”.

Als voordelen van een catalogus in fysieke vorm in plaats van een online presentatiewijze, kan volgens Annemieke Boidin-van Egmond aan de volgende punten worden gedacht:

Toegankelijk
Een catalogus heb je snel bij de hand en kun je lezen waar en wanneer je maar wilt. Vooral in bepaalde branches waar internet niet altijd voorhanden is, zoals productieomgevingen en in de bouwsector, biedt een catalogus uitkomst.

Verleidelijk
Met een catalogus kun je iemand de wereld van jouw merk binnentrekken. Door gebruik te maken van aantrekkelijke en afgestemde vormgeving, teksten en afbeeldingen kan de (potentiële) klant als het ware verleid worden door het merk.

Tijdsaspect
Een catalogus creëert tijd van de klant voor jou. Dat is dus tijd om jouw boodschap en waarden over te dragen op de (potentiële) klant. Een aantrekkelijke catalogus stimuleert om op het gemak te gaan bladeren, ontdekken, vergelijken en keuzes te maken.

Doelgericht
Je kiest zelf aan wie je de catalogus stuurt en je kunt daardoor op de wensen van je doelpubliek inspelen.

Tastbaar
Voor veel vertegenwoordigers is de catalogus nog steeds hun belangrijkste en meest efficiënte sales-tool. Zij kunnen dit tastbare item achterlaten bij klantbezoeken.