Archief

Aanvallûûûh en inhakûûûh

Bij feestdagen en grote evenementen haken de bekende merken meteen in. En nee, dan bedoelen we niet arm in arm swingen op uw favoriete smartlap, maar commercieel inhaken om de eigen merkpositie te versterken. Bij inhaken is het de kunst om nieuwswaardige gebeurtenissen effectief te verbinden met de eigen marketing- en advertentiedoeleinden. Het mag grappig, informatief of ontroerend zijn; zolang het maar aansluit bij de identiteit van uw merk.

WK in Brazilië
De selectie voor het wereldkampioenschap voetbal in Brazilië is bijna bekend. Natuurlijk zijn alle 17 miljoen Nederlandse bondscoaches weer opgestaan. Zij geven hun mening over de selectie en uiteraard weten het zoals altijd weer beter! Veel managers en marketeers denken ook aan hun persoonlijk te behalen winst, gezien de vele inhakers. Meeliften op het Oranje-gevoel levert positieve associaties op voor een merk. Want, een avondje met vrienden vol spanning het Nederlands elftal aanschouwen is gezellig, levert gezonde spanning en geeft een gevoel van saamhorigheid. Dat straalt positief uit naar de merken die zich met Oranje verbinden. Hoewel het nu wat laat is, om nog met inhakers aan de slag te gaan rondom de WK, zijn wij er van overtuigd dat er voor vrijwel iedere welwillende ‘coach' (nog steeds) een raakvlak te vinden is. Brazilië puilt immers uit van de symbolen: sambaballen, papagaaien, het wereldberoemde carnaval, de mooie stranden en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Genoeg marketeers die hiermee al ruim van tevoren aan de slag zijn gegaan. Want tijdens deze WK kunt u met Chio naar Rio, viert u met Heineken de oranjekoorts in uw sambashirt en kunt u het Wilhelmus oplezen vanaf uw Grolsch bierblikje. Een succesnummer is de Superteamdress van het modemerk SuperTrash, het jurkje dat na een paar dagen al was uitverkocht. Dit is slechts een kleine greep uit de reeks. Uit informatie van de Oranje Actie Teller blijkt dat er al meer dan 50 keer is ingehaakt.

 

Super Dutch
De STER heeft voor het WK het ‘Super Dutch reclameblok' in het leven geroepen. Dit is het reclameblok in de rust van de allereerste WK-wedstrijd van het Nederlands elftal. Dertig seconden uitzendtijd in dit reclameblok kost zo'n schamele 200.000 euro! Bavaria en Sunweb zijn de eerste merken die zich hebben aangemeld. Benieuwd hoe zij dit speciale moment gaan benutten!

Risico
Het valt op dat vrouwen vaker dan voorheen de doelgroep zijn van WK-activaties, waarbij SuperTrash en Bavaria toch wel de trendsetters waren met de jurkjes. Dit jaar zijn het Maybelline en ByDanie die daarin meegaan. Volgens Marketingtribune zijn de inhakers over het algemeen iets braver dan voorgaande jaren en wordt er ook wat minder ingehaakt. Dit heeft volgens hen te maken met het feit dat het EK van twee jaar geleden niet bepaald succesvol verliep voor Oranje. Bedrijven durven daardoor iets minder risico te nemen. Het kan ook te maken hebben met de loodzware poule waarin Nederland is ingedeeld op het WK. Na drie wedstrijden zou het Braziliaanse avontuur zomaar voorbij kunnen zijn. Maar dat mag ondernemers er natuurlijk niet van weerhouden om met het WK aan de slag te gaan. Een inhaker heeft altijd een zeker risico. Maar waar het risico hoog is, is er vaak ook veel te winnen.

Klassiekers
Wanneer wij denken aan een succesvolle Oranje-inhakers uit het verleden, dan is er een aantal dat écht is blijven hangen. Allereerst de jaarlijkse inhakers van oud-sponsor Nationale Nederlanden, die ieder jaar weer probeerden in te spelen op het ‘trots op Nederland' gevoel. Maar natuurlijk ook Albert Heijn met de Welpies, Wuppies en Beesies, waarvan alle drie edities een groot succes waren: ‘never change a winning team'. En niet te vergeten de lichtelijk irritante commercial met Jan Mulder en de grote oranje ING Leeuw. Hij is wel blijven hangen, dus in die zin succesvol te noemen.

Contentkalender
Wat maakt een inhaker nu eigenlijk succesvol? Allereerst is het belangrijk dat het evenement aanknopingspunten heeft met de identiteit van uw organisatie of merk. Waar die verbinding effectief gelegd kan worden, wordt het imago versterkt. Verder is een goed inzicht in de doelgroep van belang. Zorg dat u op de hoogte bent van hun interesses, hun rituelen, hun voorbereidingen en hun feitelijke locatie tijdens het evenement. De uitspraak ‘regeren is vooruitzien' is zeker van toepassing is voor inhakers. De datum van een nationale (feest)dagen is vooraf bekend, dus is er voldoende tijd om een leuke inhaker te bedenken. Maak hiervoor gebruik van een contentkalender. Daarbij geldt: ga niet overal op inhaken om het inhaken. Doe het dus alleen bij de momenten die een bijdrage kunnen leveren aan uw imago. Doe het ook niet alleen; een goede coach benut de kwaliteiten van de spelers in zijn selectie. Plan eenmaal per kwartaal eens een brainstorm in met een groep creatieve geesten en bespreek mogelijke inhaakmomenten voor de komende tijd. Kunt u daarbij hulp gebruiken? Wij zijn graag uw assistent-coach!

Riona Dietvorst-Doolaard en Janneke van Dijk, BOOM Communicatie