Archief

Apple is cool, Nokia niet

Merken zijn voor generatie Y, de nu 15- tot 25-jarigen, belangrijk om hun identiteit uit te dragen. Uit onderzoek van InSites Consulting blijkt dat 1 op de 5 Nederlandse jongeren merken gebruikt om uniek te zijn. Vooral producten die een identiteit uitdragen, zoals mobiele telefoons, (spel)computers en kleding zijn populair.

De onderzoekers stellen vast dat merken zeer regelmatig met nieuwe invalshoeken moeten komen om de aandacht van jongeren vast te houden. Zo vindt 65 procent van de Nederlandse jongeren Apple een ‘cool' merk en willen zij graag gezien worden met schoenen van Converse Allstars, een flesje Coca-Cola of een iPhone.

Prikkelverslaafd
Coole merken slagen er volgens de onderzoekers in om vanuit hun duidelijke DNA toch telkens jongeren te verrassen met een nieuwe campagne, product of idee. Volgens hen zijn jongeren prikkelverslaafd en selecteren zij alleen de informatie die in de vriendenkring wordt besproken of die wordt gedeeld op Facebook. Wat niet wordt besproken of gedeeld is niet belangrijk genoeg.

Uniek
Maar hoe kunnen merken vandaag nog uniek zijn in een wereld waarin de concurrentie groot is? Volgens het onderzoeksbureau komt het er vaak op neer dat een merk wordt opgebouwd rond een unieke waarde of de kijk op de wereld dan rond het product zelf. Uniekheid van een merk moet je eigenlijk in een paar woorden kunnen samenvatten. Voor Apple is dat ‘design' en ‘gebruiksgemak. Zowel Diesel als Levi's wordt door ongeveer 1 op 3 van de Nederlandse jongeren als uniek gezien, terwijl het alle twee jeansmerken zijn. Maar voor Levi's staat die uniekheid gelijk aan betaalbare kwaliteit met een traditie, terwijl Diesel staat voor karakter, persoonlijkheid en stijl.

Over het onderzoek
InSites Consulting voerde een wereldwijd onderzoek uit onder 4.065 respondenten tussen 15 en 25 jaar uit 16 landen: de Verenigde Staten, Brazilië, Rusland, Indië, China, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Zweden, Denemarken, Polen, Roemenië, Italië, Spanje, Nederland en België. De steekproef is representatief voor de generatie Y-bevolking van elk land. Aan het onderzoek hebben 254 Nederlandse jongeren deelgenomen.

Geraadpleegde bron: Adformatie.nl, Reclameweek.nl, onderzoeksrapport ‘WhY I'm unique?' van Insites Consulting.