Archief

Automotive scoort fans op Facebook

Facebook biedt veel potentie voor merken uit de automotive-sector. De top-10 van merken met het hoogste engagement op het sociale netwerk bestaat voor de helft uit voertuigmerken. Zij scoren vooral veel reacties op foto’s en video’s van nieuwe of unieke productmodellen.

Dat blijkt uit een onderzoek van Simply Measured onder de top-100 merken volgens Interbrand. De studie schetst de manier waarop merken Facebook gebruiken om interactie met fans te stimuleren en welke merken en branches daarin het meest succesvol zijn. Tijdens de onderzoeksperiode voerde Facebook enkele veranderingen door die de interactie tussen merken en hun fans sterk beïnvloeden, waaronder een aangepaste News Feed en klikbare hashtags (#), zoals die op Twitter.

Engagement
Maar liefst 98 procent van de topmerken heeft een fanpagina. Zestig procent van hen plaatst daarop tenminste eenmaal per dag een bericht. Het gemiddelde ligt op anderhalve post per dag. Voor de meeste merken vormt Facebook het centrum van de social media-activiteiten; Facebook-fans vormen het grootste publiekssegment op social media. Het gemiddelde aantal fans per fanpagina voor deze merken is ruim 7,5 miljoen.
Een belangrijke maatstaf voor het succes van een merk op Facebook is het aantal reacties per geplaatst bericht, ook wel ‘engagement’ genoemd. Voor de topmerken ligt dat gemiddeld op ruim 7.000. Posts met hashtags, die dienen om de berichten in een bredere context te plaatsen of in te haken op populaire onderwerpen, resulteren (nog) niet in verhoogd engagement.

Visueel
Visuele content zorgt voor de hoogste engagement onder de fans van topmerken op Facebook: foto’s zorgen voor gemiddeld bijna 9.500 reacties, video’s voor ruim 2.500. Meer dan 80 procent van de gedeelde content van deze merken bestaat dan ook uit foto’s en video’s. Het onderzoek wijst uit dat status-updates minder engagement scoren naarmate ze langer zijn. Er is wel een minimum van 50 karakters nodig om de aandacht van fans te trekken.


Branches

Wat betreft de meest succesvolle branches op Facebook blijken merken uit de automotive-sector bijna twee maal het gemiddelde engagement per geplaatst bericht te scoren. Zij plaatsen gemiddeld 2,1 berichten per dag, waarvan gemiddeld 84 procent bestaat uit foto’s. De technologiesector en de branche van luxeproducten volgen op eerbiedige afstand. De leidende merken op Facebook zijn Disney (met 45 miljoen fans en 7 miljoen reacties gedurende de onderzoeksperiode), Ferrari (met 12 miljoen fans en 5 miljoen reacties) en Intel, (met 21 miljoen fans en 4 miljoen reacties). In de top-10 staan ook Mercedes-Benz, BMW, Harley-Davidson en Audi.

Best practices
Volgens BOOM-adviseur Luuk Schils is het onderzoek niet alleen voor de grote merken interessant. Het onderzoek biedt voor elk soort bedrijf handvatten om de bekendheid en het imago via Facebook op te vijzelen: “Daarbij is het raadzaam om gedurende enkele weken de fanpagina van enkele succesvolle branchegenoten te monitoren. Hoe pakken zij het aan? Waarmee scoren zij engagement? Neem daarna nooit klakkeloos hun ideeën over, maar redeneer vanuit uw eigen ‘best practices’. Zo kunt u een originele contentstrategie ontwikkelen, die de authenticiteit en het onderscheidend vermogen van uw eigen merk naar voren brengt”.

Geraadpleegde bron: Simplymeasured.com.