Archief

Baas over online advertentiebudget

Elke zoekopdracht via Google levert naast de organisch gegenereerde zoekresultaten ook gesponsorde resultaten op. Deze commerciële links, vaak zichtbaar in het vlak met een gele achtergrond of aangegeven met het woord ‘advertentie', zijn het resultaat van succesvol ingerichte advertentiecampagne via Google Adwords. Zomaar even een campagne inrichten met Google Adwords kan resultaten opleveren. Maar in de regel is het weggegooid geld als er van tevoren niet op een deskundige wijze is nagedacht over de insteek van de campagne en het inregelen hiervan.

.

Het adverteren via de ‘zoekmachinemonopolist' Google biedt interessante voordelen. Naast de tekstuele advertenties op pagina's met zoekresultaten, biedt Google de mogelijkheid om op diverse externe websites (beeld)advertenties te vertonen via het Google Display Netwerk. Interactive designer Jasper Rijk van BOOM Communicatie: “Het Google Display Netwerk is een verzameling van miljoenen websites waar naast tekstadvertenties ook beeld-, video- of interactieve advertenties getoond kunnen worden. Adverteerders bepalen zelf op welk type sites zij de advertenties tonen. Ze kunnen zelfs specifieke sites selecteren of uitsluiten voor een optimale targeting van de doelgroep”.

Google Adwords biedt een veelheid aan mogelijkheden, waardoor het benut kan worden voor verschillende doeleinden: branding, naamsbekendheid, meer traffic naar de website leiden of meer conversies genereren. Google Adwords bereikt klanten direct en op het juiste moment; namelijk wanneer zij via Google op zoek gaan naar een product of dienst of een interesseveld waaraan zo'n dienst of product gerelateerd kan zijn. Het zoekwoord activeert de advertentie. Adverteerders kunnen zelf bepalen via welk zoekwoorden zij gevonden willen worden en op welke manier zij de interactie aangaan: met een tekstuele advertentie op de zoekresultatenpagina, of met bannering op de websites die vervolgens worden bezocht.


Baas over eigen budget
Terwijl een advertentie in de krant vaak eenmalig aan een breed publiek wordt getoond, wordt een advertentie via Google Adwords de hele dag (of momenten per dag die voor de adverteerder interessant zijn) getoond aan getarget publiek. De positie waarop de advertentie getoond wordt, is afhankelijk van factoren als het budget, de kwaliteit van de advertentie en de kwaliteit van de bestemmingspagina die is gekoppeld aan de advertentie. Heeft de advertentie niet het gewenste effect? Dan is er de mogelijkheid om doelgroepen, zoekwoorden, budget of de advertentieteksten direct te wijzigen of te stoppen. De adverteerder is volledig baas over het eigen budget. Het resultaat van een advertentiecampagne via Adwords ligt dus voornamelijk in handen van de adverteerder. Die moet dan wel voldoende inzicht hebben in de Adwords-systematiek en daar op de juiste wijze in worden geadviseerd.

Google Qualified Individual
Interactive designer Jasper Rijk en communicatiemedewerker Janneke van Dijk zijn binnen BOOM Communicatie Google Qualified Individual. Zij hebben de Google-examens succesvol doorlopen. Janneke van Dijk: “Omdat we de Google-trainingen hebben gedaan, zijn wij in staat om succesvolle Adwordscampagnes in te richten en die gaandeweg te optimaliseren. Het is sowieso raadzaam om vooraf de doelen vast te stellen. Dit geeft houvast en hierdoor is het gemakkelijker te beoordelen of een campagne succesvol is, of niet. Als de advertentiecampagne al eenmaal loopt, is het belangrijk om de resultaten continu te beoordelen. Op welke locaties zijn de campagne het meest succesvol en welke locaties blijven achter? Welke zoekwoorden en advertentievarianten zijn succesvol en welke hebben minder goede resultaten? Wat is de CTR (click trough rate) en wat is de gemiddelde CPC (costs per click)? Door deze gegevens nauwkeurig te analyseren en de advertentiecampagne op een goede manier bij te sturen, behalen we de beoogde doelen”.