Beroepsonderwijs en social media
BOOM Communicatie verricht momenteel onderzoek naar het gebruik van social media binnen het beroepsonderwijs. Met het onderzoek wil BOOM Communicatie de mate van integratie van deze media binnen de bedrijfsvoering van onderwijsinstellingen in kaart brengen en de invloed bepalen die social media heeft op de corporate communicatie en marketingcommunicatie van deze organisaties.
“Social media zijn op dit moment het belangrijkste marketingstrategische onderwerp waarmee organisaties worden geconfronteerd. Dat blijkt uit marketingtrendonderzoek dat Berenschot recent uitvoerde”, zegt BOOM-adviseur en onderzoeksleider David Westveer. “Ook onderwijsinstellingen worden geconfronteerd met dit strategische onderwerp.”
“Wij zijn benieuwd naar de wijze waarop mbo- en hbo-instellingen in de praktijk omgaan met social media en willen gefundeerde uitspraken kunnen doen zijn over de mate van integratie van deze media binnen de bedrijfsvoering en de invloed van deze media op bestaande communicatie-initiatieven”, zegt David Westveer. “Aangezien social media op dit moment zijn aangeduid als een belangrijk marketingstrategisch onderwerp willen wij ook uitspraken doen over in welke mate social media een bijdrage leveren aan het behalen van bestaande organisatie- en communicatiedoelstellingen.”
Het onderzoek bevat een kwalitatief gedeelte en een kwantitatief gedeelte. Het kwalitatieve gedeelte is reeds afgerond. Begin juni worden alle onderwijsinstellingen binnen het middelbaar en hoger beroepsonderwijs in Nederland schriftelijk benaderd en gevraagd een digitale enquête in te vullen. Daarnaast wordt de enquête uitgezet via social media zoals LinkedIn en Twitter.
De resultaten van het onderzoek zijn naar verwachting begin september bekend. BOOM Communicatie is als specialist actief in het beroepsonderwijs.