Archief

Beursdeelname effectief met juiste focus

Deelname aan een beurs kan een geschikte manier zijn om de doelgroep kennis te laten maken met een bedrijf, dienst of product. Vooral waar het gaat om hoogwaardige of gespecialiseerde diensten of producten. Het bedrijf in kwestie kan het publiek dan face-to-face uitleg geven en de producten of diensten laten zien, voelen en beleven. Ook is het een middel om de eigen merkbelofte nadrukkelijk uit te dragen.

Zo heeft Aerodata zich onlangs succesvol gepresenteerd op INTERGEO in Hannover, wereldwijd de toonaangevende beurs voor landmeetkunde en geo-informatie. Speciaal voor deze beurs ontwierp BOOM Communicatie presentatiemateriaal waarmee Aerodata een aantal nieuwe, innovatieve luchtfotografiediensten toonde. Communicatieadviseur Guido Gielen van BOOM Communicatie begeleidde het project. Volgens hem moet bij een beursdeelname nadruk liggen op het waarmaken van de merkbelofte. Gielen: “Die belofte is direct terug te voeren naar de medewerkers die zich op de beursvloer ‘live' presenteren. Zij moeten in de frontlinie aantonen waar het bedrijf voor staat. Net zoals dat bij een servicebalie geldt of bij een telefonische klantenservice. Dat is de plek waar je je reputatie en beloftes moet waarmaken. Daar schreef ik eerder al een column over. Door jezelf correct en authentiek te presenteren op een beurs, evenement of expositie kun je jezelf onderscheiden en laten zien dat de merkbelofte geen wassen neus is”.

BOOM-adviseur Gielen ziet een beurs daarom nog steeds als één van de sterkste ‘image builders' voor een bedrijf, mits het bedrijf bereid is om te investeren in een beursdeelname. ‘'Veel organisaties zien een beursdeelname als een enorme financiële investering die bovendien te veel organisatorisch voorwerk vereist. Het levert niet altijd direct conversie op en wordt vaak gezien als ‘visitekaartjes-uitwissel-platform'. Dat is jammer, want juist op een beurs kan een bedrijf zich zeer effectief presenteren aan een specifieke doelgroep. Bezoekers komen er gericht naar toe om informatie in te winnen en zaken te doen. Het concentreert vraag en aanbod. Dat strookt met het eeuwenoude principe van zakendoen: elkaar ontmoeten en tonen wat je elkaar te bieden hebt”, aldus Gielen.

Beursplan

Effect bereik je op een beurs alleen met een doelgerichte aanpak. En daar wordt vooraf vaak nog te weinig aandacht aan besteed, stelt Gielen. Een gedegen beursplan mag volgens hem niet ontbreken. Daarin moet in ieder geval over de volgende zaken nagedacht zijn:

  • Het doel van de beursdeelname, gekwantificeerd in een concreet aantal leads, klanten of omzet.
  • De wijze waarop de merkbelofte tijdens de beurs uitgedragen en waargemaakt wordt.
  • Een op de doelstelling en merkbelofte afgestemde beursstand.
  • Het samenstellen van een sterke beurscrew, die van tevoren goed getraind wordt om effectief te zijn op de beursvloer.
  • Een goede registratie van leads, waarop een actieve follow-up plaatsvindt na de beurs.