Archief

BIC Cristal gaat voor extra lang

Iedereen heeft er weleens mee geschreven, getekend, gekrabbeld of er op geknauwd. Het is dan ook niet voor niets ‘de meest gegeten pen' ter wereld. Maar ook klassiekers hebben af en toe aandacht nodig. Daarom startte vorige week de brandingcampagne voor de BIC Cristal pen. Het accent ligt op outdoorreclame en de campagne zal zo'n drie weken landelijk te zien zijn. In de loop van 2013 rolt de campagne zich uit over diverse andere Europese landen.

BOOM Communicatie ontwikkelde het creatieve concept voor de campagne, rekening houdend met de internationale toepasbaarheid ervan. Daarom is gekozen voor een concept met een universele boodschap die zowel in Nederland als in het buitenland toepasbaar is. Krachtig in zijn eenvoud en daardoor begrijpelijk voor een brede, heterogene doelgroep met enorme verschillen in onder meer leeftijd en cultuur. Naast het creëren van het communicatieconcept ontfermt BOOM zich over de executie en adviseert het samen met haar partners over de in te zetten offline en online mediakanalen.

Extreem lang
Art director Auke Nauta van BOOM Communicatie: “In de campagne benutten we een beeldmetafoor waarbij we gebruik maken van het mechanisme ‘overdrijving'. We trekken de aandacht met een pentekening van een giraffe met een extreem lange nek. Die extra lange nek laat zien dat de BIC-pen ontzettend lang mee gaat. Ook de pay off legt daar nadruk op”.

Museum of Modern Art
De Cristal-pen is al jaren één van de ‘vlaggenschepen' van BIC. De pen is inmiddels ruim 60 jaar oud, maar is nog steeds zo ‘vers' als op de dag dat hij op de markt kwam. Het simpele en uiterst herkenbare design is nooit gewijzigd. De pen is inmiddels zo'n stijlicoon dat het gerenommeerde Museum of Modern Art in New York het in haar permanente collectie heeft opgenomen.

Communicatieadviseur Luuk Schils van BOOM: “De Cristal-pen is bij iedereen dus wel bekend. Het blijft dan wel zaak de brand awareness bij de doelgroepen op peil te houden. Dat doen we met deze campagne, terwijl we tevens een producteigenschap onder de aandacht brengen die mogelijk nog niet bij iedereen tussen de oren zit: de lange gebruiksduur van de pen. Tenminste, als de pen al niet helemaal is ‘opgegeten' voordat de inkt op is!”.