BOOM ondersteunt borstkankerplatform
“Hoe gaat het met je moeder?”. Een vraag die de achttienjarige Bo Zweedijk uit Middelburg vaak hoorde toen haar moeder ziek werd. Wat ze niet aan haar vroegen, was hoe het nu met haar zelf ging. Ze merkte dat ze nergens terecht kon voor informatie en lotgenotencontact. Ze besloot daarom zelf een platform op te richten voor tieners van moeders die borstkanker hebben.
BOOM Communicatie besloot haar belangeloos te helpen en creëerde een naam en logo voor haar stichting. Directeur Hans van den Boom hierover: “Een meisje dat een dergelijke stichting opricht en dat – ondanks alle tegenslagen in haar jonge leven – met zoveel wilskracht, energie en positiviteit aan de slag gaat, verdient het om gesteund te worden. Wij adviseren veel bedrijven bij hun corporate social responsibilty (CSR). Dan moet je daar zelf natuurlijk ook het goede voorbeeld in geven. Het geeft ons zelf ook veel energie; zeker als je ziet hoeveel succes het heeft. Het mooie is ook dat meerdere partijen hun schouders eronder zetten. Zo creëerden wij de naam en het logo en andere partijen weer de website, de leaflets en andere communicatiemiddelen. Zo is er spontaan een netwerk ontstaan van bedrijven dat dit goede doel in natura ondersteunt”.
Naam en logo
Geïnspireerd door het alom bekende ‘Zeeuws Meisje' werd gekozen voor de naam ‘Zeeuws Mamma'. Het woord ‘mamma' heeft overigens een dubbele betekenis. Het staat namelijk voor 'moeder' en het is ook Latijn voor 'vrouwenborst'. BOOM Communicatie ontwikkelde een logo met een hart. Een krachtige verwijzing naar de liefde tussen kinderen en hun moeder. Subtiel is in het logo ook een decolleté verwerkt dat enigszins associaties oproept met een bh van Marlies Dekkers. Ook in de typografie zijn ‘mammae', vrouwenborsten, te ontdekken in de ronde m's en de w.
Van den Boom: “Ik vind het heel dapper en knap van Bo dat ze zich op deze jonge leeftijd hard maakt voor dit maatschappelijke probleem. En gezien de hoeveelheid media-aandacht is er blijkbaar veel behoefte aan. Ook is er al contact gezocht door andere regio's. Het is niet ondenkbaar dat er in de toekomst een Amsterdams Mamma of Twents Mamma zal ontstaan. We hebben het logo zo ontwikkeld dat het ook voor dergelijke toepassingen goed te gebruiken is”.
Stichting Zeeuws Mamma
Stichting Zeeuws Mamma richt zich op kinderen die binnen het gezin te maken krijgen met borstkanker. Bo Zweedijk wijst er op dat de stichting overigens niet uitsluitend is voor kinderen van moeders met borstkanker: “Ook wanneer je als tiener een familielid hebt dat een andere vorm van kanker heeft, kun je bij de stichting terecht. Door samen met lotgenoten activiteiten op te zetten en uit te voeren, hoopt Zeeuws Mamma een bijdrage te leveren aan de verwerking van kanker binnen het gezin. Tevens wil Zeeuws Mamma haar bijdrage leveren aan gedegen informatievoorziening over borstkanker met informatieve bijeenkomsten en door het ophalen van geld voor borstkankeronderzoek.
Meer informatie www.zeeuwsmamma.nl.