Archief

Cabot communiceert actief met omgeving

Wonen in de Botlek brengt vragen met zich mee. Overal zijn fabrieken; de één nog groter dan de ander. Een goed beeld van wat daar gebeurt en welke risico's dat met zich meebrengt, is lastig te krijgen. De gemeente Rozenburg organiseert daarom op 2 juni a.s. een beurs waar het merendeel van de industrie uit de Botlek vertegenwoordigd is. Bedrijven krijgen daar de kans om zich te presenteren en te laten zien wat ze doen. Zo ook Cabot.

Cabot is een internationaal concern met het hoofdkantoor in de Verenigde Staten (Boston). Wereldwijd heeft Cabot 39 productielocaties en 28 verkoopkantoren. Cabot Nederland is gevestigd in het Botlekgebied en maakt ‘carbon black', een vorm van koolstof die als grondstof dient voor vele producten zoals autobanden.

Als groot chemisch concern is veiligheid één van de belangrijkste aandachtspunten voor Cabot. Onlangs is mede daarom het BUS-traject van start gegaan. Centraal daarin staat een beeldmerk met een nadrukkelijke signaalfunctie. De kernwaarden van het project zijn door BOOM Communicatie letterlijk en figuurlijk vertaald in een driedubbel verkeersbord met de letters B, U en S. Die letters staan voor voor ‘Begrijpen', ‘Uitvoeren' en ‘Stimuleren'. Veilig werken valt of staat met de wijze waarop het personeel instructies en procedures opvolgt. Daarom wordt veilig werken met het BUS-traject iedere dag op de werkvloer benadrukt. “Het is belangrijk dat ook de inwoners van onder andere het nabijgelegen Rozenburg dit weten. Ze hoeven niet bang te zijn voor een ramp. Wij zullen er alles aan doen om de veiligheid voor onze mensen, maar ook voor de mensen in de omgeving te waarborgen”, vertelt Clemens Visser, Safety and Environmental specialist van Cabot met trots.

“Naast de mogelijkheid om te laten zien dat wij iedere dag werken aan een veilig werkklimaat, willen we ook graag laten zien wie we zijn. Dit is belangrijk voor ons”, vult Margriet Lagerburg aan, Human resourcesmanager van Cabot. “Chemisch en technisch geschoold personeel is lastig te vinden in Nederland. Daarom is het zaak om de werving voor een groot internationaal chemisch concern als Cabot slim aan te pakken. Mensen zoeken toch vaak een baan dicht bij huis en dan is het belangrijk dat ze ons kennen!”

“Tijdens de presentatie op 2 juni is het dus belangrijk dat Cabot de veiligheidsaspecten benadrukt én bouwt aan het employer brand“, zegt BOOM-adviseur Riona Dietvorst. “Wanneer je de kans krijgt om jezelf te presenteren op zo'n beurs, moet je het goed aanpakken. Het is meer dan alleen maar aanwezig zijn. Denk over de doelstellingen na. Weet wat je gaat vertellen en wilt laten zien om die doelstellingen waar te maken. Stem daar alles op af: de materialen, maar ook de mensen die in de stand staan. Zorg dat je de juiste bezoekers aanpreekt, zodat je de kans krijgt een inhoudelijk gesprek aan te gaan.”

BOOM Communicatie werd gevraagd voor de visuele vertaling van de verschillende boodschappen te zorgen. De binnenkomer is de geschiedenis van Cabot, met mooie beelden van vroeger en nu. Hierop is goed te zien hoe de fabriek gegroeid is door de jaren heen. Daarnaast is er een uitleg van het proces. Wat doet Cabot en welke mensen zoekt Cabot om daar invulling aan te (blijven) geven? De veiligheid voor medewerkers en omgeving komt in het geheel nadrukkelijk naar voren.