Archief

Column: Help, de pers!

Iedereen denkt: mij overkomt dat niet, zo ook die bevriende relatie van mij. Hij had een goed bezocht buitenevenement georganiseerd. Hij werd overvallen door een journalist die hem plots allerlei vragen gaat stellen. Het weer was niet best hè? Wat doet dat met de bezoekersaantallen? Achteloos antwoordt hij dat er ongetwijfeld meer bezoekers waren geweest als het weer beter was geweest. Voordat hij het wist stond er groot in de krant dat het evenement zwaar tegenvallende bezoekersaantallen had. Ook een communicatiemanager die ik laatst sprak, deed zijn beklag. Ze hadden een van de verkopers gebeld, die ook niet zulke tactische antwoorden had gegeven.

Wat kunnen we hiervan leren? Het zijn roerige tijden. De pers smult van negatieve verhalen. Maak de organisatie dus klaar voor de pers. Zorg ervoor dat iedereen weet dat niemand anders dan de communicatieverantwoordelijke met de pers mag praten. Dat kan een communicatiemanager of één van de directieleden zijn. Laat je verder niet overrompelen. Geef aan dat het even niet schikt en dat je over een half uurtje terugbelt. Het geeft je even de tijd mogelijke vragen en antwoorden voor te bereiden. Geef als eerste, voordat je antwoorden geeft, aan dat je het artikel vooraf ter goedkeuring wilt krijgen. Laat je niet verleiden tot uitspraken en laat je geen zaken in de mond leggen. Weet je bepaalde zaken niet direct, geef dan aan dat je dat uitzoekt en terugbelt. Probeer verder niet de stiltes in te vullen. Valt er een stilte gebruik die dan om goed na te denken over wat je wel en niet wilt zeggen. Kortom, laat je niet gek maken. Houd grip op het spel, want dat is het natuurlijk gewoon. De journalist speelt dit spel goed, het is zijn vak. Train dus jezelf en wees voorbereid. Dan pas wordt het een eerlijk spelletje…

Hans van den Boom – Algemeen directeur en senior communicatieadviseur