Archief

Communicatie in balans

Wat vertel je als je bijna niets mag zeggen? Hoe vecht je om een plaats te veroveren in de medische wereld met twee handen op je rug?

Een uitdaging die BOOM Communicatie aanging voor Energetica Natura, importeur en leverancier van voedingssupplementen met in deze branche bekende merken als Biotics Research, Natural Immunogenics, Symbiopharm en een Energetica Natura-label. Danny Digneffe, Managing Director van Energetica Natura beschrijft zijn aanpak van de markt en de problematiek van reclame maken voor gezondheidsproducten: “In tegenstelling tot een aantal concurrenten richt dit bedrijf zich voornamelijk op artsen, therapeuten, apothekers en andere zorgprofessionals. Het bedrijf handelt in gezondheidsproducten, dit zijn dus geen geneesmiddelen”.

 

Volgens strategisch adviseur Hans van den Boom van BOOM Communicatie hoeft de reclame van Energetica Natura strikt genomen niet te voldoen aan de geneesmiddelenwet: “De gezondheidproducten van Energetica zijn er namelijk op gericht dat men niet ziek wordt. Er hoeft dus niet genezen te worden”. Voor dit soort producten geldt echter de ‘Code voor de aanprijzing van gezondheidsproducten’. Volgens deze code zijn in reclame-uitingen voor dit soort producten aanprijzingen alleen toegestaan als er op geen enkele wijze sprake is van een geneeskundige inhoud of een toespeling daarop”.

 

Van den Boom beschrijft hoe er tot een oplossing werd gekomen. “Het moeilijke is dat je door de aangescherpte wet binnen strakke kaders moet blijven. Je wilt aan de gezondheidsprofessionals namelijk wel vertellen wat de producten doen en wanneer men ze kan voorschrijven. De oplossing werd gevonden in krachtige metaforen. Wat overigens nog niet zo eenvoudig is voor beloftes als: ‘ontgiftigt’, ‘houdt geest in balans’ en ‘voor het behoud van soepele gewrichten’.”

 

“Wat ook een moeilijkheid opleverde is de lijn van communiceren”, licht Van den Boom het creatieve proces toe: “Je kunt namelijk een fantastisch idee hebben voor één product of merk; dezelfde basis moet echter ook gebruikt kunnen worden voor de andere merken die Energetica Natura voert. De wens van deze opdrachtgever was immers om een duidelijke herkenbaarheid op te bouwen bij de doelgroep. Uiteindelijk zorgden vormgeving, kleurgebruik, tekst en concept voor een krachtig eigen gezicht. Door onwerkelijke beelden te gebruiken, communiceren we het juiste gevoel dat moet blijven hangen, zonder het letterlijk af te beelden of te zeggen. Weer een leuke hersenkraker dus, waar we ons als creatieve communicatiestrategen graag mee bezig houden!”

 

Hebt u ook uitdagende hersenkrakers? Mail dan naar: h.vandenboom@boomcommunicatie.nl.