Communicatie in hapklare brokken
Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 65% van de aankopen op de winkelvloer wordt beslist. Een op het koopdoel afgestemde verpakking is dus cruciaal voor het succes van een product. Verpakkingen dienen wat dat betreft aan verschillende eisen te voldoen, waarbij het uitdragen van een aantrekkelijke prijs/kwaliteit-verhouding een belangrijke is.
BOOM Communicatie ontwikkelde in opdracht van OK Nutripet voor het Engelse SIZMA een verpakking voor hondenkoekjes. “Bij het realiseren van een verpakking is het belangrijk het product de juiste uitstraling mee te geven. Deze koekjes zijn gemaakt voor het lage en middensegment. Een luxe verpakking streeft dan zijn doel voorbij”, aldus Hans van den Boom, directeur en senior communicatieadviseur van BOOM Communicatie.
Consumenten laten zich bewust of onbewust verleiden door de verpakking: door de vorm, het grafisch design, de kleuren, een slogan, etc. Dit is vooral het geval bij de eerste aankoop van een product. In dat geval kan er niet op routine worden gekozen, maar moet er een keuze worden gemaakt uit een breed gamma 'dezelfde' producten. Wanneer een relatief goedkoop product een dure uitstraling heeft, zal de consument niet snel verleid worden tot kopen. Andersom geldt hetzelfde; een duur product met een goedkope uitstraling zal in het onderbewustzijn overgeslagen worden. Prijsstelling en verpakking moeten dus in balans zijn.
In samenwerking met de producent van de koekjes is BOOM gekomen tot een afgestemd design voor de verpakking. Van den Boom: “Er is gekozen voor een vrolijke hond op een achtergrond met sprekende kleuren – deze koekjes zijn immers een verwennerij voor je hond. Onbewust moet de boodschap blijven hangen dat je hond blij wordt van deze koekjes. Het product zelf is goed zichtbaar en in het juiste formaat op de verpakking afgebeeld. Het design van een verpakking is in alle opzichten ondersteunend aan het te bereiken effect; namelijk verkopen”. Richard Klap van OK Nutripet onderschrijft dat: “Dit product is scherp geprijsd en de uitstraling die BOOM ontwikkelde is hier uitstekend op afgestemd”.
Naast de gestelde marketinguitgangspunten, voldoet de verpakking van de hondenkoekjes aan een aantal wettelijke bepalingen. Zo is er informatie opgenomen over de samenstelling van het product, het volume, het gewicht, de houdbaarheid, de producent, de distributeur, de verpakker, het gebruikte verpakkingsmateriaal en de gebruikswijze van het product.
Geraadpleegde bron: Beel, D.R., Corsten, D., Knox, G., (2011), From point of purchase to path to purchase: how preshopping factors drive unplanned buying. Journal of Marketing, vol. 75, no. 1