Archief

Communicatie met metaforen

Reclames voor gezondheidsproducten mogen geen toespeling maken op een geneeskundige werking. Dat schrijft de ‘Code voor aanprijzing van gezondheidsproducten' voor. Als leverancier van voedingsupplementen dient Energetica Natura daar dus rekening mee te houden. De onderneming schakelde BOOM Communicatie vorig jaar in om een advertentielijn te ontwikkelen die recht doet aan de werking van de supplementen, maar binnen de grenzen van de code blijft. Vanwege het succes van de eerste serie, zijn vanuit diezelfde basis nu advertenties ontwikkeld voor nieuwe producten van Energetica.

In tegenstelling tot een aantal concurrenten richt Energetica Natura zich voornamelijk op artsen, therapeuten, apothekers en andere zorgprofessionals. Bij hen moet bekend worden welke mogelijke werking de gezondheidsproducten hebben, zodat zij die kunnen adviseren aan hun cliënten. Toch mag de communicatie niet suggereren dat het hier om geneesmiddelen gaat. De oplossing werd gevonden in krachtige metaforen. Riona Dietvorst, communicatieadviseur bij BOOM Communicatie, licht toe: “Het vermijden van toespelingen op de geneeskrachtige werking, maakt het ontwikkelen van metaforen complex. Daar komt nog bij dat iedere advertentie toegesneden moest worden op slechts één werkzame stof van het product, om aan de zorgverstrekkers een krachtige, eenduidige boodschap over te kunnen brengen. Een product dat als wondermiddel wordt gepresenteerd voor allerlei situaties, zal namelijk niet zo snel geadviseerd worden. Een product dat zich focust op één specifieke toepassing wel”.

Internationaal

Waren de voorgaande advertenties nog alleen bestemd voor Nederland en België, de nieuwe gaan internationaal. Riona Dietvorst: “Wij moesten er dus rekening mee houden dat de advertentieconcepten door mensen met geheel verschillende achtergronden en andere referentiekaders op precies dezelfde manier worden geïnterpreteerd”. Danny Digneffe, managing director van Energetica Natura is content met het resultaat: “De conceptbeelden slaan aan en de boodschap blijft goed hangen. Op die manier worden we op specifieke thema's ‘top-of-mind' bij de voor ons belangrijke doorverwijzers in de zorg. Dat is uiteindelijk waar we het voor doen”. 

Energetica Natura is importeur en leverancier van voedingssupplementen met in deze branche bekende merken als Biotics Research, Natural Immunogenics, Symbiopharm en een Energetica Natura-label.