Archief

Communiceren is als eten

Infobesitas. Het is dé nieuwe ziekte. De symptomen? Vermoeidheid, slaaptekort, concentratiegebrek, ademnood en dwangmatig handelen. Infobesitas heeft niets te maken met zwaarlijvigheid, maar alles met informatieovervloed en een overmatige informatieconsumptie.

De naam ‘infobesitas' is natuurlijk niet zomaar ontstaan. Het is een samenvoeging van ‘informatie' en ‘obesitas'. Infobesitas is in die zin een treffende metafoor. Communiceren en eten lijken heel verschillende bezigheden. Toch zijn er aardig wat parallellen te trekken. Te veel eten lijdt tot obesitas. Te veel informatie en communicatie leiden tot infobesitas. Allebei ongezonde situaties die het welzijn van mensen aantasten.

Mail
Diverse experimenten tonen aan dat mensen hun adem inhouden als zij de inbox van hun mailprogramma openen. Er is dus een rechtstreekse relatie tussen de verwerking van informatie en een lichamelijke en geestelijke reactie. Een dagje vrij leidt al snel tot een opstapeling van mailtjes, die allemaal verwerkt en vaak ook nog beantwoord moeten worden. Vooral na een weekje vakantie is het voor veel mensen puinruimen. Herkenbaar?

Ik noem de overmatige informatieconsumptie kuddegedrag. En het lijkt erop dat alleen mensen noodzakelijke grenzen negeren. We verwerken te veel informatie en we eten al snel doorlopend te veel. Dat komt ook, doordat we omringd zijn door voedsel en informatie. Het is toegankelijk en komt als vanzelf onze kant op.

Leeuwen
Wanneer we kijken naar andere groepen, leeuwen bijvoorbeeld, zien we een heel ander patroon. Tijdens een voedselrijke periode eten de leeuwen zich tonnetje rond. Daarna jagen en eten ze soms dagen aan een stuk niet. Ze liggen dan lekker onder een boom. De leeuwen hebben gewoonweg geen behoefte aan te veel.

Hoe kan het zo zijn, dat wij mensen kunnen doorslaan? We hebben allemaal voedsel nodig om te functioneren. De één wat meer, de ander wat minder. Hetzelfde geldt voor informatie en communicatie. Maar toch verwerken we snel te veel. Vaak uit angst om iets te missen en niet bij de kudde te horen.

We hebben een bepaalde hoeveelheid informatie nodig om te kunnen functioneren. Daarom communiceren we met elkaar. Te veel informatie is niet goed. Dan komt het letterlijk de strot uit! Het wordt er allemaal niet duidelijker op wanneer we elkaar maar bestoken met informatie. Het is net als met het lichaam. Wanneer we te veel calorieën binnenkrijgen, slaan we die op voor een later moment. Onze informatieverwerking en mailbox werken net zo.

Mijn advies: streef naar afgestemde informatie die je je medewerkers, collega's of doelgroep aanbiedt. Dat vraagt om een goede voorbereiding. Net als bij een maaltijd maak je gebruik van verschillende ingrediënten en weeg je die af zodat je komt tot een goede samenhang. Daar is tijd voor nodig. Smijt niet zomaar wat op iemands bord. Bij een slechte kok ga je niet zomaar een tweede keer eten. En beperk je communicatiemomenten door op gezette tijden en, waar haalbaar, geclusterd te communiceren.

Smakelijke en gezonde communicatie toegewenst!

Riona Doolaard – account executive BOOM