Complimentje vooraf werkt beter
Communicatie over gezond leefgedrag heeft een beter effect wanneer er eerst een complimentje aan de consument wordt gegeven. Dat blijkt uit het onderzoek van psychologe Suzanne Pietersma, die deze maand promoveert aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Campagnes hebben minder kans van slagen wanneer mensen het gevoel krijgen dat ze verkeerd bezig zijn. Ze luisteren niet naar de boodschap wanneer zij zich schuldig voelen over hun ongezonde gedrag.”Consumenten willen zich goed voelen over zichzelf. Een negatieve boodschap wordt onderuit gehaald door argumenten te bedenken waarom deze niet voor hen geldt”, aldus Pietersma.
Om te zorgen dat de ontvangers tóch tot actie worden aangezet, is zelfbevestiging een goede manier. Kort voor de boodschap laat men de ontvanger aan iets positiefs denken dat betrekking heeft op zichzelf, maar niets te maken heeft met de eigen gezondheid. Pietersma: “Het zelfbeeld krijgt dan een boost, waardoor de boodschap wel geaccepteerd wordt en daadwerkelijk tot gedragsverandering leidt.”
Volgens de psychologe moeten reclamemakers en voorlichters zo min mogelijk inspelen op schuld of emotie. De kans is anders groot dat mensen alsnog in een afwerende houding vallen.
Gebaseerd op bronnen: Adformatie en Communicatie Online.