Archief

Consumenten kopen steeds meer online

Terwijl het woord opheffingsuitverkoop steeds vaker de etalageruiten siert, stijgt het aantal online aankopen. In totaal besteedden consumenten vorig jaar 9,8 miljoen euro aan aankopen via internet. Een stijging van 9 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, een halfjaarlijks onderzoek van Blauw Research in opdracht van PostNL naar online consumentenbestedingen.

De belangrijkste oorzaak van deze stijging is een groeiende frequentie van het aantal bestellingen. Het aantal online aankopen per persoon is met 8 procent gestegen ten opzichte van 2011. De grootste groei zit in de productbestedingen ‘speelgoed’, ‘muziek’ en ‘huis-en tuin’. Respectievelijk goed voor een stijging van 28, 27 en 23 procent. De online verkoop van diensten zoals reizen, verzekeringen en tickets steeg slechts summier.

Ondanks dat het aantal nieuwe online kopers toeneemt, vlakt de aanwas van nieuwe kopers af ten opzichte van voorgaande jaren. Consumenten geven ook minder uit per bestelling. Zo lag het gemiddelde bedrag per order vorig jaar op 111 euro, een daling van vier procent ten opzichte van 2011. Consumenten besteden gemiddeld het meest aan reizen. Goed voor een omzet van 3,8 miljard euro. Dit blijft daarmee het grootste segment binnen de online markt.

De verwachting is dat consumenten in 2013 nog meer online zullen bestellen. Gebaseerd op het gegeven dat mensen op steeds meer manieren en plaatsen toegang hebben tot internet. Met als gevolg dat online bestellen op elke willekeurige plek, op elk willekeurig tijdstip kan. Ook snelle en flexibele levertijden en goede retourprocedures hebben hun aandeel in deze vermeende groei.

Hans van den Boom, algemeen directeur van BOOM Communicatie, geeft aan dat het logisch is dat de groei van webshops niet te stuiten is: “Daar zit de toekomst, online wordt veel geld besteed”. Toch zijn er volgens Van den Boom nog veel ondernemers die de impact van online verkopen op hun eigen bedrijfsvoering niet erkennen: “Ja, ze blijven alleen traditioneel werken, terwijl de combinatie soms het krachtigst werkt. Het vertrouwen van een fysiek bedrijf waar men terecht kan als er iets is en het gemak en de scherpe prijzen die passen bij het online kopen. Elk bedrijf doet er dan ook goed aan op korte termijn te bekijken waar de online kansen liggen. Dat vergt een andere manier van denken, een frisse blik… Bel me gerust voor een vrijblijvende sparringsessie!”, besluit Van den Boom met een lach.

Hans van den Boom publiceerde enkele jaren geleden een inspirerende column over dit onderwerp, dat nog steeds actueel is.

Bron: www.marketingonline.nl www.thuiswinkel.org