Archief

Consumenten willen meer interactie

Smartphones vergroten de betrokkenheid van het Europese buitenreclamepubliek. Van de consumenten in Europa denkt 71 procent positiever over merken die outdoorreclame in combinatie met interactie aanbieden. Bijna driekwart verwacht zelfs dat grote merken via buitenreclame zichtbaarder zijn. Dat blijkt uit recent Europees onderzoek.

Interactief
Europese consumenten willen graag dat merken buitenshuis de interactie met hen aangaan. Driekwart van de smartphone-gebruikers heeft ten minste één keer interactief op een outdoorcampagne gereageerd. Joop Maas, communicatieadviseur bij BOOM Communicatie: “In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, wordt die interactie niet zozeer bepaald door de technologie die is toegepast om tot interactie te komen. Uit het onderzoek blijkt dat een creatieve propositie en het in het vooruitzicht stellen van een beloning hiervoor bepalender zijn”.

Positiever
Van de respondenten gaf 51 procent aan dat ze eerder geneigd waren aandacht te schenken aan buitenreclame dan aan andere vormen van reclame. Bij smartphone-gebruikers was dat zelfs 56 procent. Van deze groep zegt 71 procent dat ze positiever denken over merken die interactie met buitenreclame stimuleren. Maas: “Dat gegeven sluit aan bij eerdere onderzoeken naar merkenliefde, waarin het belang voor merken wordt aangegeven zichtbaar te zijn in de omgeving van de consument. Net als in de echte liefde, wil je degene waar je vol van bent namelijk zo vaak mogelijk zien. En dat niet alleen; je wilt er mee in gesprek gaan, samen iets beleven. Met geliefde merken is dat dus in wezen niet anders”.

Kennis ontbreekt
Uit de resultaten blijkt verder dat de verschillende interactieve mogelijkheden bij veel Europese consumenten onbekend zijn. Uit de antwoorden op een vraag naar hun bekendheid met een reeks mobiele, interactieve mogelijkheden kwam naar voren dat QR-codes het bekendst waren en het meest gebruikt werden. Near Field Communication (NFC), een draadloze connectiviteit die gebruikmaakt van hoge frequentie op een korte afstand, werd nauwelijks herkend.

Trigger
Buitenreclame speelt een belangrijke rol als trigger voor impulsaankopen via mobiele apparaten. Van de smartphone-gebruikers vertelde 32 procent dat ze na het zien van een outdoorcampagne online meer informatie over een merk hadden gezocht. Twintig procent gaf zelfs aan een product te hebben gekocht. De onderzoekers concluderen dat het publiek nieuwe technologieën over het algemeen verwelkomt, maar dat adverteerders niet moeten vergeten dat voor veel consumenten het huidige aanbod met interactieve mogelijkheden verwarrend is.

Over het onderzoek
Interactive Europe is een kwantitatief en een kwalitatief onderzoek naar het interactieve gedrag van het buitenreclame publiek van CBS Outdoor. Het doel van de studie is om inzicht te krijgen in het huidige gedrag van het publiek en in datgene waarvoor het in de toekomst verwacht open te staan. Aan het onderzoek hebben 9.000 Europese consumenten in 6 landen (het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Frankrijk, Spanje, Italië en Nederland) meegewerkt. Het onderzoek is uitgevoerd door Kantar Media in het najaar van 2011.

Geraadpleegde bron: Interactieveeurope.com, Cbsoutdoor.nl.