Archief

Content en design gaan hand in hand

Een webdesigner combineert vormgeving met interactie en probeert een zo aantrekkelijk én gebruiksvriendelijk ontwerp te presenteren. Hoe mooi een website er ook uitziet en hoe goed deze ook is ingericht; uiteindelijk wordt het verhaal voor het grootste deel verteld met de content. Toch komt het vaak voor dat de content van de website pas aan het einde van het ontwikkelproces wordt gecreëerd. Dat is niet verstandig, want als de content niet op tijd gereed is, kan dat vervelende gevolgen hebben.

Het is verstandig om de ontwikkelaars en het contentteam samen te laten optrekken tijdens de ontwikkelperiode van een website. Door gezamenlijk de onderdelen van de website vast te stellen kunnen zij op elkaar inspelen. Deze werkwijze vereist een goede samenwerking tussen de contentprofessional en de webdesigners. Samen bepalen zij hoe de content uiteindelijk gepresenteerd zal worden. Om het maximale rendement uit content te halen, levert iedereen vanuit zijn of haar eigen expertise een bijdrage.

Aansluiting content en ontwerp

Als er onvoldoende afstemming is, kan het voorkomen dat de tone of voice van de content niet aansluit bij het ontwerp. Als tekstschrijvers content ontwikkelen die gericht is op een niche-doelgroep bijvoorbeeld, terwijl de ontwerper een laagdrempelige website aan het maken is voor een breed publiek. Een goede samenwerking heeft ook het voordeel dat designers kunnen aangeven hoeveel ruimte beschikbaar is voor bepaalde content, waarop de copywriter zijn content kan aanpassen en vice versa. Zo wordt voorkomen dat teksten veel langer blijken te zijn of dat er bijna geen tekst beschikbaar is. Afstemming is cruciaal: design bepaalt niet hoeveel content er op een website kan en de content bepaalt het design niet.

Hier is ruimte voor een tussenkop

Annemieke Boidin – van Egmond is vanuit BOOM Communicatie regelmatig betrokken bij het creëren van content en het inrichten van websites. “Nee, we zijn niet vergeten om boven deze alinea een tussenkop te plaatsen. We willen er mee laten zien dat er makkelijk fouten kunnen ontstaan door tijdens het ontwikkelproces nepteksten te gebruiken zoals ‘crosslink hier', ‘Lorem ipsum dolor sit amet' of ‘Hier moet nog een titel komen'. Tijdens de ontwerpfase natuurlijk heel handig om te beoordelen of de typografie aanspreekt en hoeveel karakters je straks beschikbaar hebt voor de tekst. Maar het gebeurt regelmatig dat deze tijdelijke teksten over het hoofd worden gezien tijdens de livegang en dus gewoon op de site blijven staan. Een blunder die voorkomen kan worden wanneer de contentmanager alvast realistische content aanlevert”.

Placeholder Content Communicatie

Deze ‘place holder content' – waaronder foto's, video's en teksten – geven een veel duidelijker en completer beeld van waar de website heen zou moeten gaan. Dit heeft als extra voordeel dat de personen die veel verder van het project afstaan, maar de website tijdens het ontwikkeltraject wel gaan beoordelen, eerder geneigd zijn het webdesign goed te keuren omdat het ‘af' oogt. Zij worden nu niet afgeleid door de details van de afbeeldingen en teksten die niet kloppen en kunnen veel beter feedback leveren.

Annemieke Boidin – van Egmond: “Het optimale resultaat behalen we dus door content en design vanaf de start van het project te verbinden. Samen zorgen ze er dan voor dat teksten, video's, animaties en illustraties naadloos aansluiten. De korte lijnen leiden tot efficiency en synergie en tot een op de gebruiker afgestemd resultaat”.