Archief

Content maken als specialisme

Iedere vorm van communicatie vraagt om afgestemde content. Contentontwikkeling is in de loop der jaren, vooral door de forse toename van het aantal (online) communicatiemiddelen, uitgegroeid tot een specialisme. “Met relevante content kun je een doelgroep bereiken, boeien en binden. De content die je ontwikkelt moet dan wel aansluiten bij het karakter van jouw organisatie of merk, moet afgestemd zijn op het kanaal waarmee je die content aanbiedt en moet interessant en relevant zijn voor de doelgroep. Dat gaat dus verder dan zomaar een leuk tekstje schrijven voor je folder, of een leuke foto plaatsen op de Facebookpage van je bedrijf. Ieder stukje content, vraagt ervaring, inlevingsvermogen en vooral communicatiekennis van de maker”, zegt Riona Dietvorst-Doolaard van BOOM Communicatie.

Dagelijks creëert BOOM content voor diverse organisaties. Content die bestemd is voor zeer uiteenlopende uitingsvormen. Van posts voor de social media, complete content voor websites, teksten voor persberichten, tot jaarverslagen en visiedocumenten. “Het gevraagde specialisme bepaalt wie er binnen onze organisatie betrokken wordt bij de contentontwikkeling. Om voor de diverse communicatiekanalen content te kunnen leveren, zijn namelijk heel verschillende disciplines en vaardigheden nodig. Input leveren voor een corporate website vraagt nu eenmaal compleet andere kwaliteiten dan het invulling geven aan activatiecampagne op Facebook”. Een paar recente voorbeelden:

Cabot*
Voor Cabot Nederland ontwikkelde BOOM Communicatie de teksten voor zowel de corporate folder, als de website . De folder wordt vooral gebruikt op beurzen en dient als eerste informatiebron. Informatie over het bedrijf zelf, het product dat wordt gemaakt en de manier van werken is daarbij van belang. Waar het gaat om een groot chemisch concern, maken mensen zich snel zorgen om de veiligheid. Daarom wordt er in alle content uitvoerig aandacht besteed milieu- en veiligheidsvoorzieningen die Cabot treft en zorgvuldig naleeft.

Volckaert*
Voor ouderenzorgorganisatie Volckaert ontwikkelde BOOM Communicatie content voor de website SHBO.nl. Communicatiemedewerker Janneke van Dijk: “Hierbij was het belangrijk kort en bondig te schrijven, gericht op het online lezerspubliek. We zijn hierbij van tevoren in de huid van een potentiële bewoner gekropen en hebben enkele user-stories ontwikkeld. Voor welke informatie gaan zij naar de website? Waar zijn zij nieuwsgierig naar? Door dit vooraf af te kaderen, is het gemakkelijker te bepalen welke informatie relevant en noodzakelijk is. Daardoor kunnen we de juiste accenten leggen”.

Contract contentontwikkeling
Riona Dietvorst: “Omdat we merken dat klanten vaak hulp en ondersteuning wensen bij het ontwikkelen van hun content voor hun verschillende communicatiekanalen, bieden wij nu de mogelijkheid om een raamovereenkomst te sluiten voor contentontwikkeling. We spreken dan een vast aantal uren ondersteuning per maand af. Daarbij kan het vanzelfsprekend zo zijn dat er de ene maand meer en de andere maand juist minder content nodig is. Het belangrijkste voordeel van zo'n constructie is dat de contactpersoon bij onze klant niet meer voor elk stukje contentontwikkeling goedkeuring moeten verkrijgen, maar de vraag direct kan neerleggen. Dat is vooral van belang voor online content en content voor issue-communicatie, waarbij snelheid geboden is”.

* Cabot is een internationaal concern, met het hoofdkantoor in de Verenigde Staten (Boston). Wereldwijd heeft Cabot 39 productielocaties en 28 verkoopkantoren. Cabot Nederland is gevestigd in het Botlekgebied en maakt ‘carbon black', een vorm van koolstof die als grondstof dient voor vele producten zoals autobanden.

 

* Volckaert is een organisatie voor ouderenzorg in Oosterhout en Dongen.