Archief

Contentmarketing biedt kansen in b2b

Contentmarketing is in de b2b-branche aan een opmars bezig. Maar liefst 84% van de b2b-marketeers verwacht het komende jaar een verhoogde inzet van dit marketinginstrument, waarbij het delen van relevante kennis centraal staat. Dat blijkt uit een studie van marketingsoftwarebedrijf Optify. Contentmarketing wordt vooral gebruikt om leads te genereren, kennisleiderschap te claimen of de naamsbekendheid te vergroten.

Optify voerde het onderzoek uit onder 740 business-to-business-marketeers op LinkedIn. De meest ingezette vormen van content onder de respondenten zijn case studies, persberichten en kennisdocumenten als white papers en e-books. Bijna alle genoemde middelen zijn puur digitaal. Advertorials, een van de leidende middelen voor niet-persoonlijke kennisdeling vóór het digitale tijdperk, worden nog door slechts 11% van de marketeers ingezet.

Succes met boeiende verhalen
Een cruciale vraag binnen de b2b-branche blijft welke soort content het meest succesvol is in het realiseren van de gestelde doelen. Ruim tachtig procent van de deelnemers aan het onderzoek meent dat boeiende verhalen het meeste effect sorteren. Originaliteit en maatwerk worden door ongeveer de helft van de respondenten genoemd. De meest gebruikte platformen voor het delen van content zijn LinkedIn en Twitter. Succes wordt voornamelijk gemeten aan de hand van het resulterende webverkeer, het aantal downloads (van bijvoorbeeld een e-book) en de hoeveelheid gegenereerde leads.

Vertrouwen scheppen met content
Volgens Hans van den Boom, algemeen directeur van BOOM Communicatie, biedt contentmarketing juist ook in de b2b-wereld kansen: “Meer nog dan in de consumentenbranche draait het om vertrouwen, zowel persoonlijk als op bedrijfsniveau. Het gaat immers vaak om omvangrijke investeringen. Met relevante, authentieke en onderscheidende content kunnen bedrijfsvertegenwoordigers zich profileren als autoriteit. Corporate storytelling kan daarnaast de visie en continuïteit van het bedrijf overdragen en zo nog meer vertrouwen scheppen bij potentiële klanten. Een gefundeerde contentstrategie is hierbij overigens wel een vereiste om samenhang en aansluiting bij het bedrijf en de doelgroep te waarborgen”.

Geraadpleegde bron: Optify.net.