Archief

Creëer engagement op social

Social media wordt vaak ingezet om mensen aan een organisatie of merk te binden. Dit wordt ook wel het creëren van engagement genoemd. Het zorgt ervoor dat u zichtbaar bent, dichter bij uw doelgroep komt te staan en – vooral – sympathie vergroot.

Om meer engagement te creëren, is het belangrijk dat u weet welk type berichten het gewenste resultaat oplevert bij uw volgers. Om dit te onderzoeken, zijn er vele social media-analysetools beschikbaar. Daarmee kunt u precies analyseren welk type bericht zorgt voor de meeste likes, impressies, retweets of reacties. Het is ook mogelijk om inzichtelijk te maken wat de man/vrouw-verhouding is, in welke leeftijdscategorie uw volgers zich bevinden, wat hun interesses zijn en waar zij op social media over praten. Is dat inzichtelijk en heeft u een social media-strategie op papier gezet? Dan zijn alle ingrediënten aanwezig om succesvolle content te ontwikkelen. Om de puntjes op de spreekwoordelijke ‘i' te zetten, geef ik nog een aantal praktische tips waarmee u meer engagement creëert.

Toon oprechte interesse

Het is belangrijk dat u niet alleen maar aan het zenden bent. Toon ook oprechte interesse in uw volgers en fans. Reageer niet alleen op berichten, maar reageer ook op de reacties van uw volgers. Bedank hen voor een compliment, een bruikbare tip of een retweet. Ga ook actief op zoek naar mensen die iets schrijven over uw merk, organisatie of een gerelateerd onderwerp en probeer daar iets mee te doen. Op die manier geeft u uw publiek het gevoel dat ze met een mens in dialoog zijn en niet alleen met een merk, avatar of organisatie. Zo creëert u meer sympathie.

Maak gebruik van video en beeld

Tekst die wordt ondersteund door een video of een afbeelding zorgt voor meer engagement. Visuals trekken de aandacht en spreken meer tot de verbeelding. Ik vind het zelf altijd sterk als visuele content op consistente wijze wordt ingezet. Dat wil zeggen: altijd hetzelfde formaat, hetzelfde lettertype en lettergrootte. Maak het eigen en herkenbaar. De ANWB doet dat bijvoorbeeld heel goed op haar Twitteraccount.

Kies de juiste toon en ‘brand voice'

Hoe spreekt u de lezer aan: met ‘u' of met ‘je'? Wees daar consistent in. Het is belangrijk dat de gekozen brand voice bij uw merk past en aansluit op uw doelgroepen. Houd er rekening mee dat de reputatie van een organisatie of merk vaak nog kwetsbaarder is dan die van een individueel persoon. Voorkom daarom type- en spelfouten. Eigen fouten worden al snel over het hoofd gezien. Maak er daarom een gewoonte van om berichten nog even door een ander te laten lezen, voordat u ze online plaatst. Een kleine moeite die veel ellende kan besparen!

Gebruik een contentkalender

Een wezenlijk onderdeel van een contentstrategie, is het ontwikkelen van een contentkalender. Daarmee zorgt u ervoor dat u met geplande regelmaat iets plaatst. In de social media-analyses die ik maak voor onze klanten, zie ik vrijwel altijd een verband tussen het aantal volgers en likes én de frequentie waarmee berichten gepubliceerd worden. Een contentkalender is echt onmisbaar en zorgt voor rust en overzicht. Zorg in de contentkalender voor een goede balans in het type content. Zo kunt u naast informatieve berichten ook eens stelling nemen, een video plaatsen of verslag doen van een evenement. Infographics doen het bijna altijd goed.

Haak in!

Haak in op relevante berichten en onderwerpen die branchegenoten, concurrenten, collega's of andere social influencers plaatsen. Dit doet u door hun berichten te retweeten, te liken of erop te reageren. Zo stelt u niet alleen uw publiek op de hoogte van bijvoorbeeld relevante ontwikkelingen in de markt; u geeft ook iets weg zonder er direct iets voor terug te vragen. Dat levert sympathie op en leidt uiteindelijk tot een wisselwerking, waarbij uw volgers aan de slag gaan met uw berichten. Door hen te betrekken, zorgt u voor een groter bereik en betere verspreiding van uw eigen content. Het resultaat? Meer engagement!

Janneke van Dijk – Communicatieadviseur bij BOOM Communicatie