Archief

Crisis leidt tot heroriëntatie

Als adviseur kom ik bij vele organisaties over de vloer. Er zijn er die in de huidige tijden lamgeslagen in een hoek gaan wachten tot de storm voorbij is, er zijn er die wild om zich heen gaan slaan en meedoen met de prijsgevechten… Er zijn echter ook organisaties die deze tijd benutten om zich te wapenen tegen de concurrentie. Dan vragen ze mij – of één van mijn collega's – om naar hun marketing en communicatie te kijken. Dát moet de oplossing worden. Ik vind dat prima, want het betekent dat we met die organisatie rond de tafel komen te zitten. Maar stiekem weet ik dat je het met marketing en communicatie alleen niet redt. Dus heb ik het al snel over identiteit en imago. En vandaar doen we dan nog een paar passen terug naar positionering en voordat de klant het weet, zijn we bezig met het hele bedrijfsbeleid. Wat vervolgens weer leidt tot een heroriëntatie. Waar staan we nu, waar willen we naartoe, wat eist de markt van ons, waar liggen kansen, terug naar de core business of juist nieuwe markten verkennen? Als buitenstaander zie je dat vaak toch scherper dan de decision makers die er middenin zitten. Geen last van vooroordelen, interne belangenstrijden of de bekende bedrijfsblindheid.

Ook benieuwd wat een frisse blik kan opleveren? Bel me maar eens voor een vrijblijvend gesprek. Maar pas op! Voordat u het weet, praten we over meer dan uw communicatie alleen…

Hans van den Boom – Algemeen directeur en senior communicatieadviseur