Archief

Crossmediaal over de finish

Help, ik had deze keer geen tijd om naar Amsterdam te gaan om een paar vrienden aan te moedigen tijdens de Dam tot Damloop. Gelukkig bood de sponsor van het evenement een oplossing. Een persbericht attendeert mij erop dat via mobielweb alle actuele looptijden beschikbaar zouden zijn. Ik hoefde alleen maar het startnummer of de achternaam in te voeren en de starttijden, doorkomsttijden, verwachte eindtijden en gemiddelde snelheden verschenen op het schermpje van mijn mobiele telefoon. Ik bevond mij kilometers verderop, maar voelde me reuze betrokken bij het evenement.

Een banner op internet maakte mij er tevens op attent dat ik de finish op internet kon bekijken. En ja hoor, ik voerde weer trouw de achternamen in en daar zag ik mijn vrienden al op mijn laptop over de eindstreep gaan. Op zo'n moment heb je toch best wel bewondering voor deze technologie en denk je aan vroeger toen er alleen nog sprake was eenrichtingsverkeer. De zender bepaalde het wat, waar en wanneer van de boodschap.

Communicatietechnieken worden steeds slimmer en het aantal mogelijkheden van informatieoverdracht is ongekend hoog. Denk aan alle online en offline communicatiemiddelen: van advertising tot direct mail, van website tot sms, van radio tot event; noem het maar op… Het is dus de kunst om met een optimale mix van kanalen je doelgroepen te beïnvloeden. Multimediaal dus. Of crossmediaal?

‘Is dat niet hetzelfde?', hoor ik u denken. Nee, multimediaal communiceren doe je simpelweg al door je boodschap langs meerdere kanalen aan te bieden. Pas als er een verdieping of versterking van de boodschap wordt teweeggebracht, kun je spreken van crossmediaal communiceren. Dat gaat dus een stap verder. De boodschappen en instrumenten zijn zodanig op elkaar en op ieder specifieke communicatiekanaal afgestemd, dat ze elkaar aanvullen. Het nodigt de ontvanger uit om van het ene medium over te stappen op het andere. Waar het ene medium nieuwsgierig maakt (bijvoorbeeld door een commercial), kan het andere medium (laten we zeggen een mobiele telefoon) gebruikt worden om contact tot stand te brengen met de doelgroep, waarna er – bijvoorbeeld via de website – uitgebreide informatie aangeboden kan worden, uitgenodigd kan worden om actief mee te doen of aangezet kan worden om producten te bestellen.

Crossmediaal communiceren vraagt een goede inleving in de motieven en het gedrag van de doelgroep. Daarop kun je de met effect in te zetten media baseren, waarbij het vooral van belang is welke insteek en samenhang de communicatie gaat krijgen. Door middel van logische stappen en verbindingen, leid je de ontvangers naar het gewenste doel. Zulke campagnes zijn daarmee dus effectiever en kostenefficiënter dan traditionele mediacampagnes. En door er online middelen aan te verbinden, geven ze een beter inzicht in de effectiviteit.

De succesvolle crossmediale campagne van de sponsor van de Dam tot Damloop speelde in op mijn behoefte en nieuwsgierigheid en bood mij iets wat de moeite waard was om verder te zoeken. De rol van supporter op afstand ging mij goed af. Misschien was ik er zelfs wel meer bij betrokken dan ooit!

Nu ik mijn interesse via meerdere kanalen heb laten blijken voor dit evenement, zullen ze me binnenkort wel via de e-mail gaan proberen over te halen om deelnemer te worden in 2010. Dat zou tenminste kunnen als ik crossmediaal verder denk in hun campagne. Wie weet ga ik daar volgend jaar dus over de finish, terwijl mijn vrienden en bekenden me volgen via hun mobieltje of laptop!

 

Annemieke van Egmond – Communicatieadviseur