Archief

Daling merkwaarde Nederland

Een land is net als bijvoorbeeld Coca Cola een merk. Zoals Coca Cola investeert in haar productportfolio, distributie en communicatie om succesvol te blijven, proberen regeringen hun land aantrekkelijker te maken voor investeerders, wetenschappers en toeristen. De landen die hierin het beste slagen, eindigen hoog op de jaarlijkse wereldranglijst voor landenmerken. Nederland daalde op deze lijst het afgelopen jaar van de 12e naar de 15e plaats.

 

Merkenbureau Brand Finance berekende dat de waarde van het ‘merk Nederland’ in vergelijking met 2011 is gestegen met 9%, van 801 miljard naar 872 miljard dollar. Desondanks daalde Nederland op de wereldranglijst van meest waardevolle landenmerken van de 12e naar de 15e plaats. Deze relatieve daling heeft vooral te maken met de explosieve stijging in merkwaarde van Zwitserland (61%) en Australië (42%), die Nederland op de ranglijst zijn gepasseerd. Ook de eurocrisis is volgens Brand Finance verantwoordelijk voor het dalen van Nederland op de lijst.

Impact

Brand Finance baseert haar jaarlijkse rapport over landenmerkwaarde onder meer op zogenaamde merkkrachtscores, die het investerings- en kennisklimaat en de potentie van producten en diensten en toerisme meten. Op de lijst van landenmerkkracht bezet Nederland een zesde plaats. Deze positie is met name te danken aan een hoge score op het segment ‘Talent’, een indicator van het kennisklimaat.

Volgens BOOM-adviseur Mario van Gastel moet het belang van de wereldranglijst voor landenmerken zeker niet onderschat worden: “De financiële crisis heeft de invloed van kredietbeoordelaars als Moody’s en S&P’s onderstreept. Een andere tak van sport natuurlijk, maar ik denk dat mensen zich daardoor wel bewuster zijn geworden van de potentiële impact van dergelijke taxaties. Vooral op het gebied van investeringen blijken zij richtinggevend. Ondanks de daling op de lijst, profiteert het merk Nederland nog steeds van een relatief hoog niveau van onderwijs en wetenschap. Het is aan het nieuwe kabinet om dit niveau te handhaven”.

Geraadpleegde bronnen: Adformatie.nl, Brandfinance.com.