Archief

Daniela is overal!

Help, ik word gestalkt. Al dagen. Ze heet Daniela en overal waar ik kom, daar is zij ook! Gehuld in briljanten kijkt ze mij aan en lonkt ze naar me! Oké, ik geef het toe: ik heb ooit interesse in haar getoond. Maar alsjeblieft ‘Daan', laat me nu met rust! Ik ben al voorzien; ik heb al een ander dameshorloge gekocht!

 

Dameshorloge?
Misschien moet ik het iets duidelijker verwoorden: Daniela is een type damesklokje dat te verkrijgen is bij Bonprix.nl. Vanaf het moment dat ik het artikel over dit product heb bekeken op de site, verschijnen overal waar ik kom Bonprix-banners met daarin, hoe kan het anders, Daniela!

Targeting
Het gericht bereiken van een doelgroep is niets nieuws. We plaatsen een advertentie in het tijdschrift Management Team omdat we de aandacht van managers willen trekken en we adverteren op TMF meestal niet omdat we een oudere doelgroep willen bereiken. In vergelijking met de traditionele media is het binnen de digitale media eenvoudiger om effectief gebruik te maken van targeting. Niet meer schieten met hagel, maar zeer gericht te werk gaan en de juiste gebruiker op het juiste moment een relevant aanbod doen. We kunnen dat doen op basis van geslacht, financiële status, op basis van gebruikte zoektermen, ip-adres en zelfs op basis van gedrag. Onder marketeers staat dit laatste beter bekend als behavioral targeting.

 

Behavioral targeting en retargeting

Bij behavioral targeting worden de interesses van bezoekers geïnventariseerd aan de hand van het surfgedrag op een netwerk of website. Op basis van de bepaalde interesses worden vervolgens passende advertenties getoond. Dit kan doordat er een cookie wordt geplaatst op de pc van de bezoeker. Het voorbeeld van Daniela gaat zelfs nog iets verder en heet retargeting. Dit maakt het mogelijk om bezoekers die bepaalde pagina's van een website hebben bezocht, opnieuw te bereiken via beeld- of tekstadvertenties op websites van derden.

Risico's
Klinkt de gemiddelde marketeer allemaal als muziek in de oren. Toch is deze vorm van online marketing niet zaligmakend. Er zijn best nog wat valkuilen. Het tijdsaspect vormt een risico. Wanneer je als bezoeker rondkijkt op een website voor fietsen en er even later één koopt, heeft het geen zin meer om alsmaar fietsadvertenties voorgeschoteld te krijgen. Sterker nog, deze zullen juist gaan irriteren. Een ander nadeel is dat veel pc's meerdere gebruikers hebben. Thuis bijvoorbeeld; daar maken verschillende gezinsleden vaak gebruik van dezelfde pc. Advertenties op basis van het surfgedrag zijn dan lastig te targeten, aangezien ieder gezinslid andere interesses heeft.

Ik ben op mijn hoede; geen Daniela's meer voor mij! Maar ik sta wel open voor andere advertenties. Het liefst op mijn wensen afgestemd. Ik ben geïnteresseerd in de meest voordelige stedentrip naar Barcelona of de nieuwe CD van Marco Borsato. O ja, ik wil ook nog een nieuwe eikenhouten vloer. Zo, nu weten jullie het ook. Ik zie de banners met aanbiedingen wel weer tegemoet!

 

Annemieke van Egmond – Communicatieadviseur BOOM