Archief

De achilleshiel van de corporate website

‘De zwakste schakel bepaalt de mate van het succes.' Dit bekende inzicht wordt door coaches, managers en teambuilders maar al te graag aangehaald om de kracht van een collectief te bepalen. De uitspraak is niet alleen van toepassing op groepsdynamica. Ook bij meer abstracte entiteiten zoals organisaties, structuren en systemen is de uitspraak volledig geldig.

Daar waar verschillende aspecten met elkaar samenhangen, loert altijd het gevaar van gefragmenteerde, beperkte of een verslapte focus. Vaak gaat de aandacht uit naar de aantoonbare succesfactoren. Vergelijk het met een voetbalelftal. De aanvalslinie kan excelleren en scoren bij de vleet, alle exposure krijgen, maar als de verdedigende linie en een middenveld niet functioneren, blijven resultaten achter. Bij samenhang en vervlechting is daarom een holistische benadering essentieel.

Corporate websites

Corporate websites vormen een belangrijk communicatie-instrument voor organisaties. Recent onderzoek van Weber Shandwick onder Europese consumenten toont aan dat de corporate website ongeveer 12% van de consumenten beïnvloedt bij het nemen van aankoopbeslissingen. Dat is een grotere impact dan bijvoorbeeld RTV (9%) en Advertising (9%). De website is dus een belangrijk instrument dat vanuit een gerichte visie ontwikkeld en onderhouden dient te worden.

Lees verder onder ‘Columns & Advies' .