Archief

De #ALSIceBucketChallenge

De populaire ‘Ice Bucket Challenge' is nog steeds een ware hype. Ik kan mijn Facebookpagina niet openen of er staat er weer één in mijn tijdlijn. Vrienden, familie en collega's; iedereen doet eraan mee. Door de actie staat de stichting ALS de afgelopen twee maanden in de spotlights en komen er enorm veel donaties binnen. Een goede actie, maar weten we eigenlijk wel hoe de actie begonnen is en waarom?

De Ice Bucket Challenge is gestart met Pete Frates. De bekende Amerikaanse honkballer, die zelf de ziekte ALS heeft, daagde zijn vrienden en familie uit om een emmer met ijswater over zichzelf te gooien en het filmpje online te zetten. Waarom ijswater? Wanneer iemand een emmer met ijskoud water over zichzelf gooit, worden de spieren even verlamd door de kou. Dat verlamde gevoel ervaart iemand met de ziekte ALS de hele dag. Wie de uitdaging niet wilde aangaan, moest van Pete Frates geld doneren aan de Amerikaanse ALS-stichting. Het idee is inmiddels uitgegroeid tot een enorme hit.

Kracht van social media
De Ice Bucket Challenge is een voorbeeld van een succesvolle viral. Door de kracht van social media worden de filmpjes snel en kosteloos verspreid en ontstaat er veel aandacht voor de spierziekte ALS. Social media bewijst maar weer eens dat je binnen een korte tijd enorm veel mensen kunt bereiken, wanneer je het op een goede en slimme manier aanpakt. Tussen 1 juni 2014 en 17 augustus 2014 hebben al ruim 28 miljoen deelnemers meegedaan aan de uitdaging op Facebook. Andere opvallende cijfers zijn dat ALS Nederland alleen al in de maand augustus ongeveer 14.000 donaties heeft gekregen. Ter vergelijking: gemiddeld zijn er in één maand ongeveer 200 donaties. De Ice Bucket Challenge heeft het aantal donaties dus 70 maal vergroot! Volgens mij kun je dan spreken van een succes!

Marketing
Bewust of onbewust; de Ice Bucket Challenge is gebaseerd op een paar belangrijke marketingprincipes. Als eerste is de timing ideaal. De challenge is begonnen in juni. In Amerika en Europa de maand waarin de vakantieperiodes en het mooie weer beginnen. Mensen gaan eerder de uitdaging aan wanneer het mooi weer is en wanneer ze de tijd hebben om een filmpje te maken en online te zetten. Ten tweede werd de uitdaging snel verspreid omdat er veel bekende gezichten bereid werden gevonden om mee te doen. Een aantal voorbeelden: Barack Obama, Justin Timberlake, David Beckham, Mark Zuckerberg, Christiano Ronaldo en Lady Gaga. Als laatste is de Ice Bucket Challenge een voorbeeld van de KISS-strategie: Keep It Simple Stupid. Het hele concept is simpel van opzet en door iedereen zelf uit te voeren. De challenge is inmiddels wel wat veranderd. De regel was eerst: ga je de uitdaging niet aan, dan moet je geld doneren naar stichting ALS. Maar tegenwoordig gaan mensen de uitdaging aan én doneren ze geld. De spelregels zijn dus iets veranderd, maar ‘who cares'?

Kritiek
Naast alle steun voor de actie en het enthousiasme van het grote aantal deelnemers, is er ook kritiek geuit. Er wordt gezegd dat veel deelnemers niet weten wat de spierziekte ALS nu precies inhoud en dat ze dus alleen voor de ‘fun' meedoen. Maar volgens de stichting ALS heeft hun website nu ongeveer 35.000 bezoekers per dag. Voordat de Ice Bucket Challenge begon lag dit aantal rond de 500. Door de challenge zijn mensen blijkbaar geïnteresseerd geraakt en willen zij zich nader informeren over de ziekte. Een ander punt van kritiek is dat de challenge aan het doorslaan is. Deze week meldde nieuwssite Nu.nl dat het Schotse eiland Colonsay zonder water heeft gezeten door de challenge. Er deden zoveel bewoners van het eiland mee dat het systeem plat ging en er geen druppel meer uit de kraan kwam. Kritiek is er ook op BN'ers van de tweede garnituur die hun imago willen oppoetsen door aan de challenge mee te doen.

Kritiek of niet, feit blijft dat de een paar maanden geleden redelijk onbekende ziekte ALS héél veel moeite had om geld in te zamelen. En nu, met grote dank aan Pete Fraser, hebben ze meer geld voor onderzoek dan ooit tevoren. De vrienden en familieleden van de honkballer hebben de afgelopen maanden dus heel wat teweeg gebracht met de challenge via social media. Ook verschillende collega's bij BOOM Communicatie hebben het ijskoude water al over zichzelf uitgestort.

Soms vraag je je af of de beste ideeën niet gewoon ontstaan vanuit een grap of een statement. Met dat beetje geluk om het groot te maken. Laten we vooral hopen dat andere ziekten ook een steuntje in de rug krijgen. Heeft er iemand een goed idee voor het Reumafonds, het MS Fonds of de Nierstichting? Er zijn genoeg doelen die ook onze aandacht verdienen.

Riona Dietvorst-Doolaard – Communicatieadviseur BOOM Communicatie