Archief

De fiets als de maas in de wet

Tijdens mijn vakantie vorige maand aan het Gardameer blijkt de keuze voor diverse restaurantjes reuze en valt op dat hier de ‘P' van Plaats uit de marketingmix enorm belangrijk is. De restaurants met uitzicht over het meer hoeven aan promotie niet veel te doen; de gasten komen toch wel. Hun terrassen zitten altijd vol. Maar hoe lok je klanten naar je etablissement als je niet aan de boulevard zit? Dan bedenk je een ludiek reclamebord. Pizzeria Al Taglio in de buurt van LaSize kreeg het voor elkaar dat ook ik overstag ging en de moeite nam om een paar stappen verder te lopen. En dat alleen door een fiets te parkeren met daarop een pijl in de richting van het restaurant.

Ergens tussen het voor- en hoofdgerecht bekroop mij ineens de vraag of dit zomaar mag? Ik vroeg het aan de eigenaar en toen hij geheimzinnig begon te lachen en aangaf dat hij het toch echt zag als een fiets en niet als reclamebord, was het duidelijk dat hij profiteert van deze maas in de wet. Terug in Nederland valt het mij op dat het hier ook een trend is om te adverteren op geparkeerde voertuigen langs snelwegen en op viaducten. Bij Tilburg staat er steevast een trailer met dakkapel langs de snelweg en op het viaduct boven de N57 wordt reclame gemaakt door een bestelbus van een onderneming in openhaarden.

 

Algemene Plaatselijke Verordeningen
Zomaar reclame-uitingen neerzetten langs wegen, op plaatsen die daartoe niet zijn aangewezen, is wettelijk niet toegestaan. Nu rijden er overal met reclame-uitingen of bedrijfsnamen beletterde auto's rond en die moeten nu eenmaal ook wel eens geparkeerd worden. Dat kan dan natuurlijk ook op een slimme, zichtbare plek. De meeste gemeenten hebben daar specifieke regelgeving voor gemaakt. In hun ‘Algemene Plaatselijke Verordening' staat meestal het volgende over het parkeren van reclamevoertuigen: “Het is verboden een voertuig dat is voorzien van een aanduiding van handelsreclame op de weg te parkeren met het kennelijk doel om daarmee buitenreclame te maken.” Waarom je dan wel busjes ziet met daarop duidelijk een bedrijfsnaam en misschien ook wel een telefoonnummer of website? Omdat bij hen het maken van reclame niet voorop staat. Deze auto's worden niet primair gebruikt met als doel om daarmee reclame te maken, maar vooral als wat ze zijn: vervoermiddel.

Symphatieke en milieuvriendelijke reclamedrager
Terug naar de reclamefiets. Ook voor deze fietsen met reclame-uitingen geldt in een aantal Nederlandse gemeenten dat het verboden is om deze te parkeren. Persoonlijk vind ik dat vergaand en onnodig. Vooral lokale ondernemers, net als mijn Italiaanse pizzeria, stallen hun veelal versierde fietsen in de stad om aandacht te vestigen op hun winkel of restaurant. Zolang ze worden neergezet op een plek waar fietsen mogen staan en ze geen gevaarlijke situaties opleveren, lijkt het mij geen probleem. Ik kan ludieke manieren om aandacht te trekken wel waarderen. De fietsen kunnen het straatbeeld namelijk ook verlevendigen. De fiets is bovendien een zeer sympathieke reclamedrager, die ook nog eens milieuvriendelijk is. Wel is het aan te bevelen om een reclamefiets dagelijks weg te halen en de volgende dag op een iets andere plaats neer te zetten, om problemen te voorkomen. Dus af en toe te verzetten, of nog beter: er op rijden!

 

Annemieke Boidin-van Egmond – Communicatieadviseur BOOM Communicatie