Archief

De helft van al het reclamegeld…

“De helft van al het reclamegeld is weggegooid geld. De vraag die daarbij gesteld moet worden is: welke helft?” Het is zo'n prachtige uitspraak die mensen maar blijven herhalen. Met de huidige meetinstrumenten is die bewering echter achterhaald. Onderzoekbureaus houden met panels continu het effect van merken en hun profilering in de gaten. Tijdens miljoenencampagnes worden de meetresultaten direct benut, zelfs om tijdens de executie nog bij te sturen. Maar gelukkig hoef je geen miljoenenconcern te zijn om resultaten te halen uit investeringen in reclame.

Bij gerichte acties kun je altijd tot achter de komma berekenen wat de conversie is en wat dat in combinatie met je product of dienst uiteindelijk betekent voor de omzet en winst. Door goed te evalueren, kun je vervolgacties verbeteren en snel tot winstgevende resultaten komen. Het wordt dan al snel duidelijk welke bestede euro het meeste oplevert.

Maar is dit wel het juiste moment om te investeren? Voor veel bedrijven is het nog steeds zwaar weer. De economie blijft maar op een laag pitje sudderen. Snijden in de kosten hebben velen al achter de rug. Maar kansen zijn er wel. De concurrentie heeft het namelijk ook zwaar; sommigen zijn zelfs al failliet. Nu de vraag langzaam begint te stijgen, komt het er op aan op slimme wijze kansen te grijpen; om het eigen marktaandeel te vergroten. Wellicht is het dan nog steeds geen vetpot, maar wie een groter marktaandeel weet vast te houden, heeft een grotere kans om over een jaar als winnaar uit de strijd te komen.

De economie balanceert nu op het break even point. Dit is het moment waarop nieuwe toetreders het nog niet aandurven om in de markt te springen. Bestaande spelers zijn verzwakt; nog aan het bijkomen van de klappen die ze hebben gehad. Het is nu dus het moment om ambities om te zetten in actie, voordat het te laat is.

Door het inzetten van slimme marketingcommunicatieacties, kunnen bedrijven ook met een lage investering zich volledig focussen op resultaat. Geen geld weggooien dus, maar juist geld verdienen. Ga volledig uit van je eigen kracht, focus op werving van nieuwe opdrachten en benader vooral die markten die op dit moment verwaarloosd worden door de concurrentie. Met slimme acties hebben we voor diverse opdrachtgevers brutomarges weten te realiseren die vele malen hoger lagen dan de investering in reclame. Hier zijn een paar links naar cases met een ROI van boven de 200%:

Spel succesvol in acquisitie.

Donny D. nu al berucht.

Flessenpost als acquisitiemiddel.

Is dit anticyclisch investeren? Niet helemaal. Dat zou namelijk betekenen dat je geld reserveert in goede tijden om te investeren in slechte tijden. De strategie die ik nu omschrijf is iets anders: een beetje vooruitdenken, zien wat er op korte termijn aankomt en het lef tonen om nu tot actie over te gaan!

René van Donschot – Senior communicatieadviseur en vestigingsmanager BOOM Breda