Archief

De Loods zet producten op voorgrond

Jongeren die (sociaal-emotionele) problemen hebben of het om een andere reden niet redden op school, kunnen terecht bij De Loods. Daar gaan ze – met of zonder diploma – aan de slag in een echt en goed uitgerust bedrijvencentrum; in een scooterherstelbedrijf, een houtzagerij, een smederij, een videoproductiebedrijf of een broodjeservice. Met de juiste zorg en begeleiding leren ze verantwoordelijk te zijn voor hun eigen werk en vertrouwen te krijgen in zichzelf en hun toekomst. Met die ervaringen gaan ze door naar een echte baan waarmee ze op eigen benen kunnen gaan staan.

De aanpak van De Loods heeft succes, wat tot gevolg heeft dat er steeds meer jongeren naar De Loods worden doorverwezen. Daarom adviseerde BOOM® een rigoureuze verandering in de communicatiewijze van De Loods. Niet langer de eigen organisatie op de voorgrond stellen, maar juist de producten en diensten van de onderliggende bedrijven. Door vraag te creëren naar deze producten en diensten, vergroot De Loods de benodigde arbeidscapaciteit en kunnen alle jongeren zichzelf terugverdienen met zinvol werk.

Tijdens de bedrijvenbeurs Contacta, vorige week in Goes, paste De Loods deze nieuwe tactiek voor het eerst toe. Met groot succes, want er bleek veel interesse in de producten en diensten die in de stand werden getoond en door BOOM® in een leaflet werden gepresenteerd. Vooral de houtproducten, waaruit de stand was opgebouwd, trokken de aandacht. De houtzagerij van De Loods verwerkt kaphout uit de Zeeuwse dorpen en steden tot bruikbaar hout dat voor de meest uiteenlopende doeleinden gebruikt kan worden. Bijvoorbeeld als ruw bouwmateriaal, maar ook als kant-en-klaar product na bewerking in de werkplaats. Voor al die producten geldt: er worden geen bossen voor gekapt en er komt geen lang, milieubelastend internationaal transport aan te pas. Het zijn dus verantwoorde, ‘schone' houtproducten.

Ook de broodjesservice, het scooterherstelbedrijf en de smederij waarin jongeren van De Loods werkzaam zijn, brachten hun producten naar voren. De jongeren die met locale actualiteiten Goes TV samenstellen, filmden en monteerden tijdens Contacta.