Archief

De online ‘hoe-heurt-het-eigenlijk'

Nog niet zo lang geleden zag ik op LinkedIn een profielfoto voorbij komen van een jongedame die een heuse ‘duckface' trok. De dame in kwestie droeg een net iets te laag uitgesneden truitje en daarbij was de foto ook nog eens van bovenaf genomen. Ik had enige plaatsvervangende schaamte. Veel gebruikers weten gelukkig dat ze op LinkedIn niet hetzelfde kunnen plaatsen en hetzelfde gedrag kunnen vertonen als op Facebook. Toch glippen er nog wel eens wat vergissingen tussendoor. Daarom: hierbij een kleine greep uit de door mij opgestelde ‘social media etiquette'.

Nicknames zijn passé
Toen de online platformen hun intrede namen, was het in eerste instantie ‘not done' om je eigen naam te gebruiken. Iedereen had een nickname om anoniem te blijven. De tijden zijn veranderd en iedereen gebruikt nu grotendeels zijn of haar eigen naam. Wie zich anno 2014 verschuilt achter een bijnaam wordt in de regel niet serieus genomen.

Het gezellige feestje
Zakelijk en privégebruik van social media gaan niet samen! De foto's van je enorm ‘uit de hand gelopen' vrijgezellenfeest kunnen beter niet onder ogen komen van de klant waarmee je net een serieuze deal wilt sluiten. LinkedIn voor dezelfde doeleinden gebruiken als Facebook is dus absoluut af te raden. Het koppelen van je Facebookaccount met je LinkedInaccount dus ook. Mits je er bewust voor kiest om Facebook puur zakelijk in te zetten.

Stel je privacy-instellingen van je Facebookaccount goed in. Hiermee voorkom je dat iemand die geen Facebookvriend is, al jouw foto's en statusupdates kan bekijken. Zo krijgt verder niemand te zien hoe gezellig het vrijgezellenfeestje was.

De katten- of kinderenprofielfoto
Je katten hebben vast een hoog knuffelgehalte en je kinderen zijn ongetwijfeld erg schattig, maar niet als profielfoto. Geef een representatief beeld van jezelf weer, zowel op LinkedIn als op Facebook. Je zakelijke connecties kunnen, als ze jou googelen, meestal snel je Facebookprofiel en profielfoto vinden. ‘Google afbeeldingen' laat ook veel beschikbare foto's van jou zien. Zorg daarom voor een nette profielfoto; één waarvan jij vindt dat iedereen (zakelijk of privé) die mag zien.

Schoonmaakbeurt
Het is raadzaam om zo nu en dan eens je Facebookupdates van jaren geleden onder de loep te nemen. Met de dingen die je vijf jaar geleden fantastisch vond, kun je je misschien nu minder goed identificeren. Verwijder deze dan ook.

Sta ook eens stil bij al die accounts die je vroeger hebt aangemaakt en nu nooit meer gebruikt. Het zou toch jammer zijn dat die potentiële klant ineens je hele oude Partyflock-profiel tegenkomt, met een profielfoto waarin je in ontbloot bovenlijf staat te swingen op een podium? Google jezelf eens en bekijk waar je gevonden wordt.

De ‘tone of voice'
Toen het chatprogramma MSN Messenger erg populair was, was het een trend om woorden af te korten. Met afkortingen als ff, vnvnd, strax, n (in plaats van en), nix en hvj. Probeer zulke ‘chattaal' te vermijden in je statusupdates op zowel Facebook en Linkedin. Het is ouderwets en niet professioneel.

Het leed dat ‘taggen' heet
Heel leuk, die foto's waar al je vrienden stralend op staan. Maar waarop jij met lipstick op je tanden en ogen dicht helemaal de aandacht trekt. En natuurlijk ben jij op die foto dan getagd door al je vrienden. Als je de privacy-instellingen rondom het ‘taggen' door vrienden op Facebook niet (goed) hebt ingesteld, staat deze foto pontificaal op jouw Facebookpagina. En bedankt! Stel je privacy-instellingen rondom het taggen op Facebook dus juist in. Je kunt er voor kiezen om eerst goedkeuring te geven aan een foto waarin je getagd bent. Dan bepaal je zelf wat er op jouw profiel staat en wat niet.

Don't be annoying
Het feit dat jij helemaal verslingerd bent aan het spel CandyCrush of Farmville, hoeft niet te betekenen dat iedereen dat leuk vindt. Denk daarom nog eens na voordat je voor de derde keer al jouw connecties uitnodigt om het spel te spelen. Mensen die dat willen spelen, installeren het wel op eigen initiatief.

Wanneer je iets wil plaatsen op Facebook of LinkedIn, zorg dan dat het relevant is voor jouw connecties. Probeer op LinkedIn bijvoorbeeld niet continu jouw product of dienst aan de man te brengen. Probeer actief deel te nemen in online discussies en probeer de interactie aan te gaan. En plaats updates over onderwerpen die interessant zijn voor jouw connecties.

De ‘pfff weer een dag werk'
Er zijn organisaties die een social media policy hanteren. Hierdoor maken zij hun werknemers bewust van de informatie die zij wel of niet mogen plaatsen met betrekking tot hun werk. Hierin kan bijvoorbeeld staan dat werknemers niet tweeten of geen Facebookupdates plaatsen over werkgerelateerde onderwerpen. Of zelfs dat zij geen klanten mogen toevoegen als vriend op Facebook.

Met een beetje gezond verstand is voor iedereen wel te bepalen wat wel en niet door de beugel kan, zou je zeggen. Toch blijkt dat in de praktijk vaak lastig. Voor bedrijven is het bieden van duidelijkheid aan het personeel dus geen overbodige luxe. Niet in de vorm van een heel wetboek met alle verboden en de sancties die er gelden op het moment dat er een overtreding plaatsvindt, maar als richtlijn voor het probleemloos en effectief inzetten van social media. De policy kan op die manier een bijdrage leveren aan het imago van de organisatie.

Zoals gezegd: dit is slechts en greep uit de ‘etiquette' rondom social media. Heb jij toevoegingen aan deze ‘hoe-heurt-het-eigenlijk'? Deel deze dan op onze Facebookpagina in een reactie onder deze column.

Janneke van Dijk – BOOM Communicatie