Archief

De papieren revolutie

Papier gaat eruit. Het is ouderwets. Waarom zou je nog iets per post versturen als je de boodschap in seconden en ook nog eens goedkoper per sms of e-mail kunt overbrengen? Postbodes mogen ander werk gaan zoeken, filatelisten kunnen beter een andere hobby zoeken en drukkerijen kunnen hun deuren sluiten.

Klopt dit scenario wel, of overdrijf ik het? De spamwetgeving is nu al een redelijke tijd flink aangescherpt. Massaal melden mensen zich af voor digitale reclame en voor digitale nieuwsbrieven; nieuwe aanmeldingen blijven uit. Hoe moet je digitaal je nichedoelgroep bereiken? Wat als je geen genoegen neemt met een bereik van een paar procent binnen je doelgroep?

Ik voorspel de wederopstanding van het papier. Met papier mag en kan bijna alles. Papier is leuk! Je kunt het vasthouden en je kunt het gebruiken zonder adapter of stroom. Je mag het iemand volledig ongewenst toesturen en de ontvanger kan het jarenlang bewaren. Kaarten, magazines, folders; ze hebben allemaal gemeen dat je ze echt in handen krijgt. Maak daar dan ook gebruik van. Door te kiezen voor een prettig aanvoelende papiersoort bijvoorbeeld, of door een afwijkende vorm, een bijzondere vouwwijze, een in het oog springende bedrukking of een opvallende geur. Dat maakt de beleving van een poststuk een stuk spannender dan het zoveelste e-mailtje in je inbox!

Papier wordt ook met de dag unieker. De postbode komt straks nog maar één keer per week en als die dan een persoonlijke brief voor jou bij zich heeft, ben je vereerd. Ik zeg: weg met die e-mailings, QR-codes en SMS-alerts. Gooi je iPhone de deur uit, meld je af bij LinkedIn, Hyves, Facebook en Twitter. Ik start hierbij de papieren revolutie. Wie sluit zich aan?

Aansluiten bij de papieren revolutie kan per handgeschreven brief, gericht aan mij. Door aanmelding geeft u automatisch toestemming voor het ontvangen van de papieren nieuwsbrief van BOOM: Business Nieuws. Activiteiten van de papieren revolutie zijn te volgen via het prikbord in uw kantine (die hangt daar toch nog wel?!).

René van Donschot, senior communicatieadviseur BOOM

P.S. Ik heb nog een postzegel uit 1918 van US Postage in de aanbieding. 't Is maar een klein stukje papier, maar ik weet zeker dat-ie meer oplevert dan mijn hele mailbox ooit waard zal zijn.