Archief

De prijsvraag als communicatiemiddel

Prijsvragen en wedstrijden zijn populair. Met de kans op een weekendje weg, een supersnelle fiets of een andere blinkende prijs, worden er heel wat slagzinnen bedacht, raadsels opgelost en foto's ingestuurd. Het is dus niet verwonderlijk dat veel merken een competitie onder consumenten inzetten als communicatiemiddel. Waar moeten zij op letten?

 

Prijsvragen en -wedstrijden zijn bij consumenten en marketeers relatief populair ten opzichte van andere vormen van activatie. Daarbij gaat het tegenwoordig vaak om online acties. Waar er vroeger een slagzin en een streepjescode ingestuurd moesten worden om mee te dingen naar een prijs, zoeken merken tegenwoordig online interactie. Facebook-acties waarbij consumenten een bepaalde vorm van content moeten delen of insturen, doen het goed. Er zijn echter nogal wat valkuilen, die lang niet altijd onderkend worden. Neem de talloze oproepen die bedrijven doen om hun Facebooksite te ‘liken' en dan kans te maken op een prijs. Dat levert gegarandeerd een waarschuwing op van Facebook. Tenminste, als de site al niet meteen door hen wordt afgesloten…

Doelstelling
Weten wat je doet, is dus het devies. En vooral ook weten waaróm. Formuleer de doelstelling van de winactie vooraf, om er voor te zorgen dat de actie ook daadwerkelijk tot resultaat gaat leiden. Want prijsvragen en wedstrijden zijn een middel en zeker geen doel op zich. Pas als het doel bekend is, kan beoordeeld worden of een online winactie zinvol is. En welke insteek die moet hebben.

Tijdens de online actie is bijsturen en optimaliseren mogelijk; een groot voordeel ten opzichte van reguliere prijsvragen of wedstrijden. Verder zijn de doelstellingen online altijd meetbaar. Of het nu gaat om het vergroten van de naamsbekendheid, het uitbreiden, binden of activeren van de (online) fanbase, het genereren van publiciteit of het stimuleren van (online) gebruikerservaringen. Een prijsvraag of wedstrijd kan bijdragen aan meerdere van deze doelstellingen.

Karakter
Het karakter van de winactie is dus afhankelijk van de doelstelling. Is het de intentie het aantal bezoekers van de website te verhogen, dan kan er een prijsvraag worden uitgeschreven waarvan de hints of antwoorden op de site te vinden zijn. Is het de bedoeling dat gebruikers van een product of dienst een positieve ervaring delen, dan moet de actie daarop zijn gericht. Social media zijn daar het ideale platform voor. Naamsbekendheid vergroten kan door deelnemers te stimuleren een inzending op een wedstrijd of prijsvraag te delen. Om de opkomst voor een evenement te vergroten, kan een VIP-arrangement of een meet-en-greet met aanwezige beroemdheden als prijs worden vergeven. Bij het vragen van aandacht voor een maatschappelijk thema, past een fotowedstrijd waarin deelnemers het thema moeten verwerken.

Wet-en regelgeving
De organisatie van een online winactie vereist dus een goede voorbereiding. Ook moet er aandacht zijn voor de relevante wet- en regelgeving. De Wet op de kansspelen is hierbij – ook online – richtinggevend. Het is belangrijk van deze regels op de hoogte te zijn en deze ook na te leven. Om te voorkomen dat een actie meer schade doet dan resultaat oplevert.

Niet zomaar zelf aan de slag en wat proberen dus. Dat kan fout aflopen. En dan kent de winactie maar één verliezer: uw eigen merk.

Riona Doolaard – Account Executive BOOM Communicatie

Geraadpleegde bronnen: decommunicatiedesk.nl, Trendbox.nl.