Archief

De stylist van het zuiden

De Broekhovense volksbuurt- en woonwagenkampbewoners waren al jaren fan van hem. Sinds kort heeft hij ook de rest van Nederland veroverd. Ik heb het over de ‘Stylist van het zuiden', ofwel Roy Donders. Naast zijn kennis van glitterhuispakken, weet Roy ook hoe hij die vervelende lucht van een avondje Chinees eten uit zijn huis krijgt. Gewoon een beetje Robijn wasverzachter verdunnen met water, in een pannetje op het vuur zetten en laten koken. Met de afzuigkap uit natuurlijk. “Dè trek dan zo lekker in de gedijnen”.

Ik denk dat ik kan stellen dat iedereen in Nederland inmiddels wel heeft gehoord van de ‘René Froger met het Brabantse accent'. Met zijn perfect gekamde wenkbrauwen was hij de afgelopen maand wekelijks op de buis te bewonderen en dat leidde tot veel ‘buzz'. De eerste uitzending leidde op Twitter en Facebook tot een explosie van commentaren. De meeste reacties zijn positief, trots en lovend. Het 22-jarige ventje heeft het toch maar mooi voor elkaar. Zijn winkel, Rojamis, waar je naast glitterpakken ook de in volksbuurten geliefde stijve-krullen-coupe kunt laten aanmeten, loopt als een tierelier en de plaatselijke bakker draait een droomomzet sinds wij Roy hebben zien smullen van hun worstenbroodjes met bacon.

Krultang
Toch zijn er ook mensen die niet begrijpen waarom die onbekende jongen uit Tilburg zo'n succes heeft. En waarom het mooi is om drie bussen haarlak in iemand zijn haar leeg te spuiten, om er vervolgens de krultang in te draaien en het haar te horen knetteren alsof het eraf brandt. Wat iedereen met elkaar eens zal zijn, is dat Roy honderd procent zichzelf durft te zijn op de Nederlandse televisie. Hij neemt geen blad voor de mond en hij zegt alles wat in hem op komt; zelfs als dat betekent dat de caissière in Brussel een “danke schön, tschuss!” te verwerken krijgt.

Nieuwsgierig
Wat zorgt er nu eigenlijk voor dat Roy zo'n succes is? Het begon allemaal met het programma Gypsy Girls. In dit programma stonden de belangrijke gebeurtenissen des levens centraal, zoals de communie. Roy trad hierin op als stylist en trok hiermee de aandacht van RTL. Omdat het zo'n geinige vent is, besloot RTL hem zijn eigen serie te geven. Natuurlijk lanceerde RTL genoeg spots om de show aan te kondigen. Maar de echte hype is ontstaan dankzij de social media. Mediaberichten en tweets over ene ‘Brabantse René Froger' die zijn hond frikadellen te eten geeft en slaapt onder een zijden Dolce en Gabbana dekbed: allemaal ingrediënten die nieuwsgierig maken. Glitterhuispakken? Kledingparty's? Dat moeten we zien! Ook de media smullen van Roy. Hij is al zo'n beetje overal te zien geweest, van het AD tot bij RTL Boulevard. Zonder al die media-aandacht en social media-berichten waren de kijkcijfers van Roy waarschijnlijk niet zo hoog geweest als nu.

Positionering
Na een lunch en discussie met mijn collega's ben ik er wel achter dat Roy een mooi voorbeeld is van een succesvolle, wellicht onbewuste, positionering. Allereerst is Roy gewoon lekker helemaal zichzelf. ‘Authentiek' noemen we dat. Daarom is hij geloofwaardig; een belangrijke voorwaarde om interessant gevonden te worden. Maar authenticiteit kan in de regel pas tot populariteit leiden als er ook sprake is van onderscheidend vermogen. Je mag wel zeggen dat daar bij ‘onze Roy' sprake van is! Los van zijn aanstekelijke lach en zijn vermakelijke uitspraken, weet hij bijvoorbeeld dus nieuwe toepassingen voor frikadellen en wasverzachter aan de man te brengen. Ik heb niet eerder een BN-er dat zien doen. Daarin is hij dus onderscheidend en zelfs origineel. Het leidt tot aantrekkelijke tafereeltjes en een boel ‘buzz'. Tot slot is hij relevant voor zijn doelgroep, omdat hij mensen vermaakt. En dat vinden we allemaal belangrijk, ook al willen we daar misschien niet allemaal voor uit komen. Feit is dat zowel fans en anti-fans naar hem kijken.

Entertainment
De positionering van Roy doet het keigoed op Facebook. Uit onderzoek op het gebied van ‘Uses & Gratifications' is al langer bekend dat we online graag vermaakt worden. Goede content lokt ‘shares', ‘likes' en ‘comments' uit. Op Facebook is fun en entertainment belangrijk. Het succes van Roy is dus verklaarbaar en eigenlijk helemaal niet zo verwonderlijk. Ook dat hij het nieuws domineert is te verklaren, namelijk aan de hand van de ‘Reversed Agenda Setting Theory': wat mensen bezighoudt (op social media) vindt z'n weg naar het nieuws. Roy is een mooi voorbeeld van een ijzersterk (social) mediaconcept. Of je hem nu leuk vindt of niet, je moet het hem toch nageven.

Probeer die Robijn-tip overigens maar niet thuis. Robijn heeft laten weten dat er schadelijke stoffen vrij kunnen komen wanneer je wasverzachter kookt. Deze stoffen kunnen op je keel slaan en zijn slecht voor je gezondheid. Roy zal er niet mee zitten; die gaf bij RTL Boulevard aan dat hij het al tien jaar zo doet. Naar een tip van oma. Hij zal het ongetwijfeld de komende tien jaar ook doen. Tot vermaak van anderen. En hoe langer hij dat volhoudt, hoe sterker zijn ‘merk'. En dus blijven wij er over praten. Let maar op!

Suzanne Gorter, trafficmanager BOOM Communicatie