Archief

De toekomst van Facebook

Hoera! Facebook bestaat inmiddels tien jaar. Van harte gefeliciteerd Facebook! Best knap om in de turbulente wereld van social media het een decennium lang vol te houden. Wereldwijd hebben inmiddels meer dan een dikke miljard mensen een Facebookprofiel en dit worden er vast nog wel meer. Maar, haalt Facebook de volgende twintig jaar ook met zoveel succes?

 

Felle kleuren
Ik kan mij nog goed herinneren hoe het begon met Facebook, een paar jaar geleden. Ik kende Facebook destijds wel, maar het was voor mij meer een onbekend, buitenlands smoelenboek. Bovendien had ik, na CU2, Sugababes en Partyflock, een Hyvesprofiel. En Hyves was leuk! Want Hyves was Nederlands en lekker overzichtelijk. Het was mogelijk om je profiel de meest onleesbare en felle kleuren te geven die je maar wilde en zo iedereen fleurig op de hoogte houden van jouw dagelijkse bezigheden. Met Hyves stuurde je ook openbaar berichtjes naar je vrienden. ‘Krabbelen' noemden we dat. Bijvoorbeeld naar je klasgenoten om hen te vragen met welke bus zij vandaag naar huis zouden gaan. Want, waarom zou je dat face-to-face vragen, via het web was dat veel hipper! Ook erg belangrijk voor je ‘eigenwaarde': je kreeg inzicht in hoe vaak je foto's al waren bekeken. Een beetje jammer was wel, dat de eigen ‘views' ook meetelden in de statistieken. Het allerleukste van Hyves was nog wel de dansende banaan die je als emoticon kon gebruiken in je statusupdate van dat moment. De banaan is niet meer. Moge hij rusten in vrede.

Stille dood
Een mens wordt ouder en de tijden veranderen. Opeens is Hyves niet langer hip en kom je Facebook tegen: een recht toe recht aan website, waar je niets aan kunt veranderen behalve tekst en foto's. Je moet in vaste kaders blijven. Je kunt geen felle kleuren meer gebruiken en de dansende banaan komt nergens voor. Toch heeft deze website wel wat. En met mij denken nog wat duizenden Nederlanders en miljoenen wereldburgers er ook zo over. Op Hyves worden profielfoto's veranderd door plaatjes met “Ik ben vertrokken naar Facebook” en zo sterft Hyves toch eigenlijk wel een stille dood.

The Facebook, begonnen als studentenprofielensite van Harvard, is dan opeens een geweldig groot smoelenboek met gebruikers vanuit de gehele wereld. Wat begon als iets kleins, is nu een geweldig groot concern met aandelen op de beurs. Super leuk is het, om te kunnen ‘connecten' met je familie uit het buitenland, of om je vriendinnetje tijdens haar buitenlandse stage te kunnen volgen en haar foto's te kunnen liken.

Maar: met zo'n grote website kun je als bedrijf natuurlijk ook wel het één en ander. Je kunt een bedrijfspagina aanmaken en hier vervolgens informatie over eigen projecten of leuke internetdingetjes op delen en likes verzamelen. Hiermee bereik je je volgers en misschien ook nog wat vrienden van volgers. Het contact is op die manier heel ‘echt', want alleen mensen die jou interessant vinden, volgen jouw pagina.

Advertenties
Je kunt echter ook adverteren met tekstadvertenties, of gesponsorde statusupdates inkopen. Maar je kunt ook een winactie op touw zetten, om vervolgens je volgers aan te sporen het betreffende bericht te liken en te delen. Op die manier hoop je dan meer likes te verzamelen. Maar werkt dat nu wel? Ik denk het niet. Uit onderzoek blijkt ook dat mensen helemaal niet zo snel zitten te wachten op al die merken die zich roeren op Facebook. Alleen merken die relevant zijn, nieuws bieden en/of entertainment bieden, kunnen ertoe doen.

Gesponsorde uitingen
Persoonlijk vind ik dat Facebook veel te vol stroomt met al die gesponsorde uitingen en gedeelde berichten van het pannenkoekenhuis om de hoek of de bloemist aan de overkant van de straat. De tekstadvertenties aan de rechterzijde van Facebook snap ik nog wel. Die worden opgebouwd aan de hand van jouw profiel en interesses. Prima. Maar de overige advertenties die steeds vaker op Facebook verschijnen, wekken bij mij eerder irritatie op dan interesse. En ook dat lijkt meer mensen te overkomen.

Ik vraag mij dus oprecht af hoe Facebook zich in de toekomst gaat ontwikkelen. Mensen worden steeds opener (foto's met: “kijk, ik ben net bevallen en dit is mijn bebloede baby”), wat tot irritaties kan leiden. Steeds overweldigd worden door advertenties, lijkt mij ook niet voor altijd te werken. Ik weet daarom niet of Facebook over tien jaar nog zo populair is.

WhatsApp

Zelf denkt Facebook de hele wereld binnen tien jaar op het net te krijgen. En natuurlijk wil Mark Zuckerberg niets liever dan dat al die gebruikers het liefst ook de diensten van Facebook af gaan nemen. Facebook is inmiddels met de expansiedrift druk bezig. Onlangs nam het voor maar liefst 19 miljard dollar WhatsApp over. Zelfs voor een succesvol beursgenoteerd bedrijf is dat veel geld. WhatsApp heeft veel gebruikers: 450 miljoen, waarvan 72 procent de app elke dag gebruikt. Facebook gaat dus meer mensen kunnen bereiken. Uitdaging daarbij blijft dat het in blijft spelen op de behoeften van gebruikers, anders zal ook dit platform, in navolging van Hyves, ten onder gaan. Crux hierbij is dat het platform relevant zal moeten blijven.

Voorlopig zal ik persoonlijk nog wel regelmatig op Facebook te vinden zijn, en ik blijf hoop houden dat Facebook een andere strategie dan alleen advertentieverkopen verzint om aan inkomsten te komen. En dat de website verder blijft wat het is: een smoelenboek. Vergeet u trouwens niet onze BOOM Facebook te liken? We delen nieuwtjes en bieden communicatiegerelateerd entertainment: naar alle waarschijnlijkheid is dat voor u als (communicatie)professional wél relevant.

Suzanne Gorter, trafficmanager BOOM Communicatie