Archief

Designen met content binnen minor

De impact van social media op het dagelijkse werk van marketing- en communicatieprofessionals is enorm. Binnen het curriculum van de hbo-opleidingen Communicatie en Commerciële Economie van HZ University of Applied Sciences, onlangs nog uitgeroepen tot beste hogeschool van Nederland, is daarom een minor Social Media Design opgenomen. Hiermee kunnen studenten zich rondom een praktijkcase verdiepen in social media. Vanuit BOOM Communicatie verzorgt David Westveer op detacheringsbasis het kennisonderdeel ‘Content & Social Media' van de minor.

Contentmarketing is misschien wel de belangrijkste trend voor marketing- en communicatieprofessionals. “Met relevante content weet je een doelgroep te bereiken, te boeien en te binden, zegt David Westveer, strategy director en senior communicatieadviseur bij BOOM Communicatie. “Contentmarketing is een belangrijke methode om vertrouwen te winnen en autoriteit te verkrijgen bij bestaande en potentiële klanten. Organisaties die geen content ontwikkelen, staan online aan de zijlijn en hebben daarmee online geen bestaansrecht. Content is bij iedere online activiteit een essentieel onderdeel.”

Praktijkgericht
De minor Social Media Design bestaat uit drie componenten. De minor bevat ten eerste een praktijkdeel, waarbij opdrachtgevers vanuit de beroepspraktijk praktische cases aanreiken. Studenten voeren voor hun case in groepsvorm praktijkonderzoek uit. Ieder groepje van studenten krijgt een case én opdrachtgever toebedeelt gekregen door de Smart Services Boulevard. De Smart Services Boulevard is onderdeel van HZ University of Applied Sciences en houdt zich bezig met valorisatie. Westveer licht toe: “Valorisatie houdt in dat kennis uit het onderwijs en onderzoek van de HZ University ten bate komt van de maatschappij. Tijdens de minor vindt er dus een fraaie kruisbestuiving plaats”.

Social mediastrategie en contentplan
Ten tweede bestaat de minor uit workshops en praktijkgerichte vorming. Westveer: “Studenten doen hier belangrijke vaardigheden op die zij nodig hebben voor hun beroepspraktijk later”. Het derde onderdeel van de minor is de kenniscomponent. Westveer: “Hierbij krijgen studenten relevante stof en kennis aangereikt die zij kunnen toepassen bij hun praktijkcase. Onderwerpen binnen de kenniscomponent zijn onder andere servicemanagement, kwalitatief onderzoek, monitoring en ‘Content & Social Media'. Het laatste onderdeel neem ik voor mijn rekening. Vanuit de theorie leggen we de basis voor een praktijkgerichte oplossing. Aan het einde van het semester leveren de studenten binnen dit kennisonderdeel een social mediastrategie en een contentplan op. We werken dus aan een op de praktijk gericht eindresultaat, geheel passend bij de context van de minor”.