Archief

Digitale Elite vraagt eigen benadering

Zo´n twee procent van de mondiale internetgebruikers vormt een elite die voor online consumentenmerken een zeer interessante doelgroep is. Deze zogenoemde ‘Digitale Elite' verbindt zich online via diverse cross channels vier keer sneller met merken dan een gemiddelde consument, zo blijkt uit onderzoek van marketingplatform Turn. Volgens BOOM-adviseur David Westveer doen consumentenmerken er goed aan hun reclame op verschillende manieren via de beschikbare channels aan te bieden: “Een combinatie van mobile (smartphone en tablet), display (internetbanners), social media en online video doet het erg goed bij deze groep. Zeker als er per channel wordt afgestemd op het channelspecifieke online gedrag van de Digitale Elite”.

Op basis van de gigantische stroom anonieme consumentendata die het iedere dag verwerkt, identificeert het marketingplatform Turn ieder kwartaal de Digitale Elite. Het jongste Digital Audience Report karakteriseert de consumenten in dit topsegment als 21 tot 34-jarige professionals met een inkomen van minimaal 60.000 euro en relatief hoge mate van betrokkenheid bij merken, vooral online. In het afgelopen kwartaal besteedden marketeers maar liefst 108 procent meer ten opzichte van de gemiddelde consument om deze doelgroep te bereiken.

Consumentenprofielen

Volgens David Westveer is de identificatie van de Digitale Elite een goed voorbeeld van de potentie om digitale data te vertalen in bruikbare consumentenprofielen: “Naast de genoemde algemene kenmerken van dit topsegment, benoemt het rapport van Turn op basis van een inhoudsanalyse ook enkele cultuurgebonden karakteristieken. De Nederlandse Digitale Elite besteedt bijvoorbeeld zijn geld aan boeken en reizen en houdt van hockey, terwijl onze oosterburen online geobsedeerd zijn door auto's, politiek en – geloof het of niet – houden van een goed bord soep. Aan de hand van deze kennis van het online gedrag van consumenten kunnen marketeers onder andere mediakeuzes, maar ook inhoudelijke keuzes over communicatievorm en -boodschap maken. Zolang ze daarbij maar denken in concepten die over verschillende digitale kanalen aanspreken. Dat is tenslotte de manier waarop deze doelgroep reclame consumeert”.

Digitale trends
Het rapport beschrijft tevens de laatste trends in de digitale reclamemedia. Zo laat het tweede kwartaal van 2013 een stijging zien in het formaat van internetbanners. Onder invloed van de stijgende vraag naar tabletreclame vertoont ook het formaat van mobile advertenties een stijgende trend. Facebook blijft het sociale medium waarop veruit het meest wordt geadverteerd. De zogenoemde ‘pre-roll', een commercial voor aanvang van een filmpje op bijvoorbeeld YouTube, wint aan populariteit. Met een ‘pre-roll' verlengen merken de levensduur en het bereik van bijvoorbeeld hun televisiespots of online movies.

Geraadpleegde bron: Turn.com.