Archief

Doe mij een Breezer Komkommer

Je kunt het nieuws niet aanzetten of het gaat over de discussie tussen de alcoholbranche – bij monde van de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (Stiva) – en RTL5. Is dit werkelijk het belangrijkste nieuws van de dag? Over die vraag valt op zijn minst te twisten, maar volgens mij heeft Stiva een effectieve manier gekozen om zichzelf in de kijker te spelen.

De feiten liggen als volgt: RTL5 heeft de opnames van een nieuwe realitysoap à la ‘Oh oh Cherso' net afgerond, de montage moet nog beginnen en niemand – buiten de producent om – weet op dit moment of excessief alcoholgebruik in dit programma centraal staat. Toch roept Stiva de omroep op om het programma, genaamd ‘Het Wilde Oosten', niet uit te zenden. Net als ‘Oh oh' zou de serie alcoholmisbruik verheerlijken en het beeld scheppen dat jongeren steeds meer drinken. Dit zou niet alleen alle inspanningen voor verantwoord alcoholgebruik teniet doen, maar ook de werkelijke cijfers weerspreken.

Alcoholincidenten
In de afgelopen vijf jaar is het aantal jongeren dat drinkt afgenomen, zegt Stiva. De gemiddelde leeftijd waarop jongeren aan alcohol beginnen is gestegen en het percentage zware drinkers onder jongeren is gedaald. Een rapport waar je mee gezien mag worden. Maar tot voor kort één waar Stiva niet mee gezien wérd.

Ziekenhuis
RTL5 zendt op dit moment ook ‘Zon, Zuipen, Ziekenhuis' uit, waarin het draait om alcoholmisbruik in het buitenland – in dusdanige mate dat negen van de tien deelnemers ook écht de binnenkant van het ziekenhuis te zien krijgen. Dit programma draait al mee vanaf 2012. Maar toen hoorden we niets van Stiva. Wat beweegt de stichting om juist ‘Het Wilde Oosten' als aanleiding te nemen voor haar oproep?

Zondebok
Sinds enkele weken schijnt de zon in Nederland: vakantietijd! Jongeren trekken massaal naar de kust, naar de camping, naar de club. Alcoholincidenten liggen in het verschiet. Vakantietijd betekent ook komkommertijd: een periode waarin traditioneel weinig nieuws te melden valt, vooral omdat ‘de politiek' op het strand ligt. Volgens mij heeft Stiva zowel de juiste tijd als de juiste zondebok gekozen om haar boodschap onder de aandacht te brengen. Houd daarbij in het achterhoofd dat Stiva geen onafhankelijke stichting is, maar een zelfreguleringsorgaan van de alcoholbranche. Juist nu, in een periode waarin de kans dat alcohol negatief in het nieuws komt groot is en de media zit te wachten op kopij, wijst zij op positieve cijfers over het drankgebruik onder jongeren. Zij kiest daarvoor als middel kritiek op een onbekend programma dat zich niet kan verdedigen, maar de schijn tegen zich heeft. Een programma dat misschien wel minder schokkende uitwassen van alcoholgebruik laat zien dan waarmee ‘Zon, Zuipen, Ziekenhuis' haar kijkers confronteert.

Slim gedaan dus van Stiva, maar niet helemaal zuiver. Aan een programma als ‘Zon, Zuipen, Ziekenhuis' zou de alcoholbranche haar verhaal nooit ophangen. Dat zou namelijk de aandacht vestigen op de enige onvoldoende op het zelfgeschreven rapport van Stiva: de significante stijging van het aantal geregistreerde gevallen van alcoholintoxicatie…

Riona Dietvorst-Doolaard, Account Executive BOOM Communicatie

Bronnen: communicatieonline.nl, nos.nl, nu.nl, stiva.nl.