Archief

Doe mij eens een lekkere vent!

Lingeriereclames op billboards, oftewel grote reclameborden met schaars geklede vrouwen. Ik rijd er voorbij, kijk ernaar, vergelijk het met mezelf en hoop dan vervolgens dat het allemaal gephotoshopt is. Jaloezie? Misschien wel, maar eerlijk gezegd hoeven deze uitingen voor mij niet zo. En dan heb ik het nog niet eens over al die mannelijke automobilisten die onverhoopt ongelukken veroorzaken, met hele nare gevolgen…

Kijk, ik snap de kracht er wel van. Het werkt. Neem nu Sloggi en Sapph. Beide bedrijven maken met name gebruik van billboards, juist om de grote attentiewaarde. Sloggi is de grondlegger van het mooie BILLboard-concept, waarbij billen prominent het billboard verfraaien. Sapph, die koppen voert als 'dress less to impress', 'when size does matter' en 'you aint seen nothing yet!', heeft billboards omgedoopt tot lustopwekkende 'breastboards'.  

Size does matter!

Natuurlijk heeft Sapph helemaal gelijk; size does matter! Niet alleen als boodschap voor hun lingerieproducten, maar ook voor reclameobjecten in de openbare ruimte. Groot werkt; groot valt op. Onlangs presenteerde het Nederlands Adviesbureau Buitenreclame (NABB) de ontwikkelingen in de outdoormarkt. Hieruit blijkt dat deze uitingen steeds groter worden. In onze buurlanden zijn ze wat dat betreft nog verder. Billboards van 18m2 is de standaard. In vergelijking met Nederland is dat ruim tweemaal zo groot. Maar ook in Nederland gaan we daar naar toe.  Eén van de grotere outdoor-exploitanten, JCDecaux, heeft in deze trend de lead genomen en verhuurt inmiddels op diverse plekken in grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Amstelveen) enorme borden van buitenlands formaat. Je ziet de 'vergrotingstrend' ook terug bij de allergrootste uitingen: de reclamemasten langs de snelwegen. Na abri's en billboards is reclame op deze masten nummer drie in de outdoor-hitlijst.    

Opwinding werkt ook

Uit die presentatie van het NABB bleek ook het belang van 'seksualiteit ' in de uitingen. Het staat in ieder geval garant voor veel aandacht en zelfs free publicity, zoals met deze column ook maar weer eens blijkt. De legendarische H&M campagne met bikini-babe Pamela Anderson heeft nog jaren menig jongenskamer gesierd ten koste van honderden gesneuvelde abri-ruiten. Maar ook nu nog werkt groot en bloot. Denk aan Sapph. Ook het feit dat Nicolette Kluijver te bewonderen is op een billboard langs de A10 als promotie voor Playboy, is onlangs weer breed uitgemeten in de media.

Ook al ben ik geen fan van blote dames in dergelijke uitingen, ik moet wel toegeven dat deze communicatievorm voor bepaalde producten wel degelijk effect heeft. Buitenreclame is namelijk nog vrijwel het enige medium waarmee ongedwongen een massabereik gerealiseerd kan worden. Het heeft een extreem lage reclameontwijking (het is dus forced exposure) en een enorm aantal contactmomenten in een kort tijdsbestek. Hierdoor heeft de boodschap nu eenmaal de beste kans om snel in de top-of-mind-positie te komen van een doelgroep. Maar ik vraag de grote adverteerders wel om één gunst: een keer een lekkere vent op een billboard. Dat maakt mijn autoritten een stuk interessanter!

Annemieke van Egmond – Communicatieadviseur BOOM