Archief

Donny D. nu al berucht

De introductie van Donny D. via social media verloopt succesvol. Het personage Donny is in het leven geroepen ter promotie van een nieuwe enveloppenlijn van Velpa. De zogenaamde maffiabaas spreekt duidelijke taal die volledig afgestemd is op de ontvanger; precies zoals dat met de nieuwe enveloppenserie het geval is.

Het karakter Donny D. is afgeleid van personages uit maffiafilms. Met zijn nogal verrassende uitspraken is Donny een opvallende verschijning die zijn doelgroep via social media op ludieke wijze benadert. Hierbij zijn Twitter, Facebook en LinkedIn ingezet. Alle communicatie is er op gericht de doelgroep proefboxen naar elkaar te laten verzenden, zodat zij zelf de mogelijkheden van de nieuwe enveloppen kunnen ervaren. Ondersteunend zijn er teaseradvertenties geplaatst in vakbladen en is Donny door heel Nederland levensgroot waarneembaar op de vrachtauto's van Velpa.

Donny D. had na één week al 180 volgers op Twitter en 100 connecties via LinkedIn. Ook de site Stuureenduidelijkeboodschap.nl wordt druk bezocht. Met ruim 5.000 pageviews en een gemiddelde bezoektijd van 2,5 minuut, mag Donny D. zeer tevreden zijn. “Rekening houdend met deze nichemarkt met maar ongeveer 2.000 contactpersonen, is dit aanzienlijk te noemen in zo'n korte periode”, geeft communicatieadviseur Luuk Schils aan. Schils is vanuit BOOM verantwoordelijk voor de campagne. Gilbert van Zanten, marketingmanager van Velpa, is enthousiast over de resultaten die in korte tijd al bereikt zijn: “Op het proefpakket meten we nu al een conversie van 7,5%”.

Velpa is een toonaangevend bedrijf in de grafische markt, gespecialiseerd in het maken en bedrukken van enveloppen. De nieuwe Digiline-envelop, waarvoor Donny D. campagne voert, is een envelop met speciale luchtkanalen in de hoeken en een hitte- en dus printbestendig venster. De enveloppen zijn met name geschikt voor digitaal bedrukken. Dankzij de unieke eigenschappen zijn ze ideaal voor gepersonaliseerde mailings, kleinschalige acties en bijvoorbeeld het pretesten van mailings. Niet alleen de tenaamstelling en het adres kunnen nu eenvoudig worden afgestemd op de ontvanger, maar ook de hele vormgeving.

De campagne richt zich op zowel creatieven als producenten, die uiteenlopende behoeften hebben. Daarom wordt er gesegmenteerd gecommuniceerd met een afgestemde boodschap. Bij producenten, zoals drukkerijen en grafische dienstverleners ligt de nadruk op het kostenvoordeel en de technische specificaties. Richting de creatieve sector, denk aan communicatie- en reclamebureaus, worden de esthetische en functionele aspecten benadrukt. De enveloppen zien er namelijk fraai uit en bieden tal van mogelijkheden om de communicatieboodschap goed over te brengen. Luuk Schils: “Het beoogde effect op langere termijn is een wisselwerking tussen de creatieve sector en de producenten. Wij willen bereiken dat creatieven aan producenten adviseren om met Digiline-enveloppen te werken en andersom. Om dat te realiseren, kunnen de doelgroepen met het toezenden van een proefbox elkaar op een opvallende manier attenderen op het bestaan van deze enveloppen”.