Archief

E-mailmarketing onderbenut in b2b

Met een relatief kleine, gerichte e-mailcampagne kan een openratio van ruim 40 procent gerealiseerd worden. Dit betekent dat een groot aantal relaties relevante bedrijfsinformatie onder ogen krijgt. Ondanks dit hoge potentiële rendement, maken nog relatief weinig bedrijven uit de business-to-business-branche (b2b) gebruik van e-mailmarketing om leads te genereren.

Dit blijkt uit de Nationale E-mail Benchmark 2013, de jaarlijkse peiling van e-mailmarketing in Nederland door DDMA, de Dutch Dialogue Marketing Association. Zij baseert de resultaten op een analyse van 107.885 e-mailings (campagnes), bestaande uit ruim 4,59 miljard individuele e-mails. De mediabranche verzond het afgelopen jaar de meeste e-mailings (ruim 20.000), terwijl de retailbranche de meeste individuele e-mails verstuurde (bijna 1,4 miljard).

Maatstaven
Veruit de meeste e-mails worden verzonden door bedrijven in de business-to-consumer-branche (b2c). Ten opzichte van de b2c-branche kent de b2b-branche echter een significant hogere bevestigde openratio en doorklikratio; twee belangrijke maatstaven voor het succes van een campagne. Zakelijke relaties kennen dus een hogere respons op e-mailings dan consumenten.

De meest populaire dagen om een e-mailing te verzenden, zijn donderdag en vrijdag. In het weekend worden nauwelijks e-mailings verstuurd, dit terwijl op zaterdag de hoogste bevestigde openratio wordt gerealiseerd en de op één na hoogste doorklikratio. Ruim 80 procent van de e-mailings wordt verstuurd binnen kantooruren. Hierbij worden de hoogste bevestigde openratio en doorklikratio tussen 12 en 3 uur 's middags behaald.

Gerichte benadering
Volgens adviseur Luuk Schils van BOOM Communicatie toont onderzoek als de Nationale E-mail Benchmark aan dat de b2b-branche meer kan halen uit e-mailmarketing: “Met geavanceerde e-mailsoftware, zoals BOOM-partner Copernica, ziet de zender in een oogopslag hoe zijn campagne presteert. Door kengetallen als de doorklikratio te linken aan de dag en het tijdstip van verzending, kan worden vastgesteld wanneer een bepaalde e-mailing het meeste effect sorteert. De onderzoeksconclusie dat naarmate de omvang van e-mailings toeneemt, de effectiviteit afneemt, benadrukt het belang van een gerichte benadering met relevante informatie”.

 

Geraadpleegde bron: DDMA.nl.