Archief

Een parel van een huisstijl

Binnenkort opent Smit & Smit B.V. de deuren van 's werelds eerste binnendijkse oesterkwekerij, gevestigd in Colijnsplaat. Vader en zoon Sam en Sybe Smit hebben een speciale techniek ontwikkeld om onder gecontroleerde omstandigheden oesters van de beste kwaliteit te kweken. De topkwaliteit van de oesters moest zijn terug te zien in de uitstraling van de oesterkwekerij. BOOM Communicatie ontwikkelde daarom een huisstijl die naadloos aansluit op de innovatiekracht en de kwaliteit waar Smit & Smit voor staat.

Oesters van topklasse
In een nieuw gebouwde loods van 100 meter lang en met een oppervlakte van 1200 vierkante meter, worden de oesters gekweekt in gepatenteerde, stapelbare kweekbakken. Het water, via een pijpleiding direct afkomstig uit de Oosterschelde, wordt op een constante temperatuur van 7 graden Celsius gehouden. De schelpdieren worden door de toepassing van deze kweekmethode niet blootgesteld aan extreme temperaturen en natuurlijke vijanden. Dat moet resulteren in oesters van ongekende klasse.

Smit & Smit
Smit & Smit staat voor hoogwaardige oesterkweek met respect voor de natuur. Zo zijn op de drie hectare grond liefst 24 buitenvijvers aangelegd, voor de kweek van plantaardig plankton. De eerste binnendijkse oesterkwekerij ter wereld levert niet alleen platte oesters en creuses op van topklasse, maar biedt bezoekers ook gelegenheid om een kijkje te nemen in de wereld van de oesterkweek. Er wordt immers ook een toeristisch bezoekerscentrum geopend, inclusief proeverij.

Uitstraling
“Bij een innovatief bedrijf met een topkwaliteit product, hoort ook een huisstijl die daarop aansluit”, vertelt Ferry Drop, ontwerper bij BOOM Communicatie. “Daarom hebben we in het ontwerp van het nieuwe logo niet alleen gekozen voor kleurstellingen die aansluiten bij de branche, maar ook voor een luxe uitstraling. Dat is gecreëerd door de toepassing van een folie-effect in het logo.”

Voorheen werden het logo en de huisstijl van de oesterkwekerij gedomineerd door de kleuren geel en zwart. Het nieuwe logo is dan ook een volledige omslag. Opvallend is ook de stijlvolle signatuur in het logo, een samenkomst van twee keer de letter S en het &-teken, wat staat voor Smit & Smit. Ook de bedrijfsnaam is in het logo opgenomen. In de lijn van het door BOOM ontworpen logo, is ook een verdere huisstijl ontwikkeld. “Het gevoel van luxe moet tot in elk detail zijn terug te zien”, vertelt Ferry Drop. “Dat sluit immers het beste aan bij de grote, kwalitatieve oesters die Smit & Smit levert. Daar hoort natuurlijk een pareltje van een huisstijl bij!”