Archief

Etten-Leur doet het gewoon!

Als je uitgeroepen bent tot nummer 1 op diverse punten van je individuele dienstverlening, dan betekent dat niet dat je op je lauweren kunt gaan rusten. Zeker de gemeente Etten-Leur niet. Die doet er zelfs nog een schepje bovenop en wil graag eerste worden op álle punten.

Vanzelfsprekend wil elke gemeente haar burgers graag zo goed mogelijk van dienst zijn. Toch kan een lokale overheid niet altijd iedereen gelijk geven of tevreden stellen. Er zijn nu eenmaal regels die gevolgd moeten worden en wetten die men moet uitvoeren. Maar een gemeente kan wel beloven dat ze klantgericht met wensen en vragen omgaat. Zoals een klant die vriendelijk en goed geholpen wordt in een winkel. De gemeente Etten-Leur lost die belofte al voor een groot deel in, getuige de nummer 1-notering op diverse onderdelen van de dienstverlening. Toch wil Etten-Leur nog verder gaan.

In diverse sessies met bestuur, management en relevante medewerkers formuleerde de gemeente haar merkbelofte; de eigenschappen die inwoners mogen verwachten van de gemeente Etten-Leur. Onderdelen uit die merkbelofte worden breed en in tastbare vorm gecommuniceerd richting de burgers. Bijvoorbeeld dat je aan de balie netjes behandeld wordt, dat je een brief krijgt voordat je rijbewijs verlopen is, dat de telefoon snel wordt opgenomen en dat je niet hoeft te wachten als je een afspraak hebt. De campagne is opgehangen aan de slogan: ‘Etten-Leur doet het gewoon!'

Door er voor te kiezen om de merkbelofte extern te communiceren, legt de gemeente een duidelijke opdracht neer bij alle medewerkers. Iedereen binnen de gemeentelijke organisatie beseft dat men de uitgesproken beloftes zal moeten waarmaken om de nummer 1 positie te behouden of zelfs uit te bouwen naar een eerste plaats op alle fronten.