Archief

Feedback voor HZ-studenten

De vierdejaars communicatiestudenten van de Hogeschool Zeeland presenteerden vandaag aan BOOM-adviseurs Roderik Wijkstra en David Westveer een eerste aanzet van een door de studenten zelfstandig ontwikkelde communicatiestrategie en wervingscampagne voor Sensoor, een telefoon- en chatdienst voor volwassenen die hulp nodig hebben. De presentatie vond plaats in het kader van de praktijksimulatiegame SIGA, waarbij de studenten in groepsvorm werken voor deskundigen uit het veld.

Om SIGA realistisch te laten verlopen, is BOOM door Hogeschool Zeeland uitgenodigd om als communicatiebureau medewerking te verlenen aan de cursus. Naast fictieve tweewekelijkse opdrachten, werken studenten van september tot en met december aan de zogenaamde ‘rode-draad-opdracht' die zij van BOOM krijgen. “De opdracht die de studenten hebben gekregen, is gelijk aan de opdracht die wij enkele maanden geleden als bureau hebben uitgevoerd voor Stichting Adesse Zeeland. Wij hebben in opdracht van Adesse een communicatieplan en een wervingscampagne ontwikkeld om vrijwilligers aan te trekken. Deze case kent strategische en praktische elementen en is daardoor zeer bruikbaar voor de simulatie”, vertelt communicatieadviseur Roderik Wijkstra van BOOM.

Samen met collega-adviseur David Westveer gaf Roderik Wijkstra vandaag feedback op de eerste verkenningen van de studenten. “Wij hebben kunnen concluderen dat de HZ als relatief kleinschalige communicatieopleiding veel talent herbergt. Diverse groepen hebben onderbouwde strategische en tactische keuzes gemaakt ten aanzien van de aan ons gepresenteerde communicatiestrategie en het bijbehorende campagneconcept”, zegt David Westveer. “Wij hebben de studenten handreikingen gedaan waarmee zij de effectiviteit van hun voorgestelde oplossingsrichtingen kunnen verbeteren.”

Ter afsluiting van de opdracht geeft iedere groep studenten in de maand december een eindpresentatie. Daarbij is ook de oorspronkelijke opdrachtgever, directeur Finus Kuijs van Stichting Adesse, aanwezig. “Wij kunnen stellen dat het gehele proces een realistische simulatie van de praktijk is. Studenten krijgen op deze wijze een reëel beeld van het samenwerken in de praktijk”, aldus Roderik Wijkstra.