Archief

Focus op mobiele zoekopdrachten

In oktober 2016 werden voor het eerst meer zoekopdrachten mobiel uitgevoerd dan via desktop of laptop. Deze trend zal zich de komende jaren gaan voortzetten, zo is de verwachting. Google erkent het belang van mobiele zoekopdrachten met de introductie van mobile first indexing in de loop van 2017. Om verschillende redenen is het voor organisaties en merken de uitdaging om mobiel vindbaar te worden én te blijven.

Mobile first

De focus op mobiele zoekopdrachten is de belangrijkste trend op het gebied van Search Engine Optimization (SEO). Vanaf het moment dat mobile first indexing door Google wordt gelanceerd, verkrijgt de mobiele variant van een website een hogere positie in de zoekresultatenpagina dan de desktopvariant. “Dat zorgt voor een verandering van focus”, zegt Annemieke Boidin-Van Egmond, communicatieadviseur bij BOOM Communicatie. Als het goed is, spelen organisaties en merken al langer in op deze trend. Boidin-Van Egmond: “Dit is echt een kantelpunt. Mobiel is de nieuwe standaard. Voor design, content én techniek van een website”.

Een onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau Ascend2, toont aan dat veel marketeers wat dit betreft nog niet de noodzakelijke focus hebben. Het creëren van relevante content wordt door hen de meest effectieve SEO-tactiek genoemd. Mobiel en responsive design wordt door 34% van de marketeers genoemd. “Het is belangrijk om de juiste uitgangspunten vast te stellen”, stelt Boidin-Van Egmond. “Zoals: wat maakt content relevant voor mobiele gebruikers? Die mobiele gebruiker zal in veel situaties het uitgangspunt worden. Een voor mobiel gebruik geoptimaliseerde website is niet langer aanvullend op de desktopversie. De rollen zijn omgedraaid. Een organisatie of merk moet zich daar bewust van zijn en ernaar handelen.”

 

Dit is echt een kantelpunt. Mobiel is de nieuwe standaard. Voor design, content én techniek van een website.

Annemieke Boidin-Van Egmond (BOOM Communicatie)

 

Mobiele vindbaarheid

Het toenemende aandeel van mobiele gebruikers wordt door statistieken tastbaar. Uit Google Data blijkt dat een kwart van de gebruikers tegenwoordig alleen nog mobiel online is. Bovendien maken mensen gebruik van meerdere devices. Ongeveer 20% van de mensen gebruikt bijvoorbeeld een smartphone of tablet voor zoekopdrachten terwijl ze achter de computer zitten. Bovenstaande cijfers tonen aan dat het voor organisaties en merken essentieel is om mobiel goed vindbaar te zijn.

Juist op de mobiele zoekresultatenpagina lijken organische zoekresultaten echter terrein te verliezen. “De eerste posities worden veelal ingenomen door Google AdWords en Google MijnBedrijf”, licht Boidin-Van Egmond toe. MijnBedrijf is de weergave van bedrijven in het Google Maps-kaartje waarbij de gebruiker fysiek in de buurt is. Daarmee wil Google antwoord geven op de specifieke vraag die de gebruiker op dat moment en op die plaats heeft. De organische zoekresultaten volgen vaak pas als derde onderdeel, na AdWords en MijnBedrijf.

Volgens Boidin-Van Egmond blijft SEO echter van groot belang, zeker ook voor mobiele vindbaarheid. “Niet elke zoekopdracht wordt door AdWords of MijnBedrijf beantwoord”, zo stelt zij. “Goede content geeft antwoord op specifieke gebruikersvragen. SEO is daarmee een belangrijk instrument voor zogenaamde long-tail zoekopdrachten. Dat zijn zoekopdrachten waarbij de gebruiker op zoek is naar informatie op maat.” Bovendien heeft SEO een positieve invloed op de positie waar een bedrijf getoond wordt in MijnBedrijf.

Er is nog een reden om in te zetten op SEO. Met de toename van mobiele zoekopdrachten, neemt ook het gebruik van adblockers namelijk nog altijd toe. “Steeds meer gebruikers installeren een adblocker op smartphones en tablets”, zegt Boidin-Van Egmond. “Dat biedt dus kansen voor SEO.”