Gastcollege voor eerstejaars Avans
Afgelopen vrijdag stonden BOOM-adviseurs Annemieke Boidin, Guido Gielen en Luuk Schils voor een goed gevuld Blushuis in Breda. Maar liefst 90 studenten van de opleiding Communicatie namen daar plaats in afwachting van een presentatie over het vak ‘Communicatiemiddelen'.
BOOM Communicatie werd door Avans Hogeschool gevraagd vanuit de praktijk te vertellen over de realisatie en de effecten van communicatiemiddelen. Dit om een aansluitende en sprekende brug te slaan tussen de theorielessen van Avans en de beroepspraktijk. Na een korte algemene introductie startte Annemieke Boidin met haar presentatie over het Reizigersmagazine Reistijd van Veolia Transport. Een herkenbare klant voor de studenten, omdat zij dagelijks gebruik maken van de diensten van deze vervoerder. Na een verhelderende uitleg over zaken als bladformule, redactievoering, copywriting, opmaak, productie en handling, ging er voor veel studenten een wereld open. Zij waren zich als eerstejaars logischerwijs nog niet helemaal bewust van alle aspecten die bij de realisatie van een dergelijk magazine komen kijken.
Ook het tweede onderwerp werd goed ontvangen. Door een afwisselende mix in te zetten van beeld, tekst en directe vragen, werden de studenten geïnformeerd en geënthousiasmeerd over een campagne voor de Rabobank. Na het tonen van de verschillende uitingen, werd de studenten gevraagd stil te staan bij de achterliggende strategie en het ‘waarom' van alle ingezette middelen. De eerstejaars studenten kwamen met hun eigen invulling al een redelijk eind. Maar na de verdiepende uitleg van Guido Gielen, viel alles op zijn plaats. Het werd de aanwezigen duidelijk dat een leuke website of een mooie advertentie nooit het doel op zich is, maar dat het vertalingen zijn van een campagnestrategie met concrete doelstellingen.
Tot slot was er tijdens een borrel de gelegenheid om persoonlijke vragen te stellen. En dan blijkt dat er zich onder de studenten al jonge entrepreneurs bevinden, die slim van de gelegenheid gebruik maken om een visitekaartje achter te laten…