Archief

Gebruik zoekfunctie op websites stijgt

Nederlandse internetters gebruiken de zoekfunctie op websites eerder om specifieke informatie te vinden dan zoekmachines als Google en Bing. Met name voor nieuws, video's en personen gaan zij vaak direct op sites zoeken. Voor het selecteren van afbeeldingen en foto's gaat de voorkeur uit naar de zoekmachines.

In de jaarlijkse ‘National Search Engine Monitor' documenteren marketingbureau iProspect en onderzoeksbureau RMI het gebruik van zoekmachines door Nederlandse internetters. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat leeftijd een rol speelt bij het zoeken van online informatie. Hoe ouder de internetgebruiker is, hoe eerder hij of zij zoekmachines raadpleegt.

Opleiding
Voor het vinden van filmpjes zoekt 83 procent van de ondervraagden op YouTube, met name gebruikers in de leeftijdscategorie 34 jaar en jonger. Informatie over personen achterhalen doen internetters op de sociale netwerken Facebook en LinkedIn. Hierbij heeft het opleidingsniveau van de zoeker invloed op de keuze van de informatiebron. In een zakelijke context wordt een persoon door drie van de tien hoogopgeleiden gezocht op het zakelijke netwerk LinkedIn. Onder de laagopgeleiden gaf 44 procent aan zowel voor persoonlijke als zakelijke doeleinden via Facebook informatie op te zoeken.

Google
Van de Nederlanders die online op zoek zijn naar nieuws begint de helft direct via een nieuwssite. Een kwart van de respondenten gebruikt zoekmachines om het laatste nieuws te vinden, voornamelijk via de standaard zoekbalk van Google. Google is ook het populairst om afbeeldingen en foto's te vinden: de functie ‘afbeeldingen' van de zoekmachine wordt door ruim de helft van de ondervraagden gebruikt. Circa 35 procent gebruikt de standaard zoekbalk.

Geraadpleegde bron: iProspect.nl.