Archief

Goede foto communiceert krachtiger dan tekst

Een mooie foto kan mensen raken, beïnvloeden en speelt een belangrijke rol in het overbrengen van een verhaal. Op deze internationale dag van de fotografie is het goed om het belang van een pakkende foto eens in de schijnwerpers te zetten.

Een afbeelding trekt vaak aandacht. Door goede beelden te gebruiken is het mogelijk om de kernboodschap van een verhaal te versterken en wordt er meer betekenis aan een verhaal meegegeven. Daarbij is een belangrijke afweging: gaat uw keus dan uit naar stockfotografie of laat u een fotograaf unieke beelden op maat schieten?

Stockfotografie gemakkelijk
Bent u op zoek naar bruikbare beelden voor een communicatiemiddel? Er zijn op het internet veel aanbieders van stockfotografie. Denk aan Getty Images, Nationale Beeldbank of iStockphoto. Deze bieden talloze foto's aan waardoor u snel en gemakkelijk geschikte beelden kunt vinden voor redelijke prijzen. Overigens geldt wel: hoe hoger de resolutie, hoe duurder de afbeelding. Dit betekent dat u beelden voor het web, met een lage resolutie, voor weinig geld kunt aanschaffen. En u kunt ze direct downloaden en gebruiken. Hierdoor wordt er dan ook veel gekozen voor stockfotografie.

“Een nadeel van stockfotografie is echter dat iedereen de beelden kan downloaden, dus het door u gekozen beeld is meestal niet exclusief. Dat kan tot vervelende situaties leiden. Het kan zijn dat uw concurrent dezelfde beelden op zijn website gebruikt of wat te denken van een ander bedrijf dat een louche imago heeft”, aldus Janneke van Dijk, communicatiemedewerker bij BOOM Communicatie. Zij geeft aan dat met een stockfoto weliswaar gemakkelijk een bepaald beeld van een organisatie kan worden geschetst, maar dat je hier ook voorzichtig mee moet zijn: “Een organisatie kan hierdoor namelijk groter lijken dan dat het in werkelijkheid is. Dat is dan ook de valkuil: er worden verwachtingen geschept die zo hoog zijn dat ze niet meer waargemaakt kunnen worden. Verder is er vaak alleen buitenlands materiaal beschikbaar, dat niet representatief is voor een Nederlandse situatie. Een ander nadeel is dat stockfoto's soms afstandelijk en/of onnatuurlijk kunnen overkomen. Er worden bovendien vaak dezelfde modellen gebruikt voor verschillende fotoreeksen. Een voorbeeld is het model Ariane. Haar foto's kom je in een overvloed van advertenties tegen.”

Effectieve visuele communicatie
Het is algemeen directeur Hans van den Boom van BOOM Communicatie ook een doorn in het oog: “Inderdaad, ik ben van mening dat er door stockfotografie veel creativiteit verloren gaat! Men pakt maar een beeld dat voorhanden is. Terwijl er eigenlijk gestart moet worden met het bedenken van wat men wil communiceren. Vervolgens wordt daar specifiek een shooting voor gedaan, waarbij men de juiste locatie, modellen en props zoekt. Door gebruik te maken van stockfotografie worden er vaak vele concessies gedaan, doordat toch niet helemaal het beeld kon worden gevonden dat men in het hoofd had.”

Veel argumenten tegen stockfotografie dus. Toch wordt er zo vaak gebruik gemaakt van stockfotografie. Waarom dan?

Van den Boom: “Zoals gezegd: het kost niet veel en vaak is er geen tijd. Maar… er wordt vaak geen tijd voor gegund. Ik pleit op deze internationale dag voor de fotografie juist voor foto's op maat. Het komt de effectiviteit van communicatie zeker ten goede. Iedereen kent het gezegde dat een foto meer zegt dan 1.000 woorden. Ik zou daar graag aan toe willen voegen: maar dan moet het wel een goede foto zijn, anders laat je kansen verloren gaan! “

Wilt u eens sparren over geschikte fotografie voor uw organisatie? BOOM Communicatie denkt graag met u mee en adviseert u graag over passend beeldmateriaal voor uw organisatie. Wij organiseren professionele fotoshoots op maat waardoor u representatieve en unieke foto's laat maken.