Archief

Goede PR met online jaarverslag

Jaarverslagen, wie leest ze nog? Hooguit bladert men er eens doorheen, maar echt alles lezen dat doet maar een heel beperkte groep. Een dynamisch online jaarverslag biedt uitkomst voor organisaties die de belangrijke informatie uit hun verslag breder willen uitdragen. Daarmee krijgt het jaarverslag bovendien een hogere PR-waarde.

Coby Traas, bestuurder van Zorggroep Ter Weel beaamt dit: “Wij vinden het belangrijk dat stakeholders kennis nemen van het jaarverslag. Het verslag neemt namelijk het afgelopen jaar als aanleiding om vooral ook naar het heden en de toekomst te kijken. We willen onze doelgroepen graag informeren over onze resultaten, plannen en ambities en hen daarbij betrekken. Wij maakten in het verleden altijd alleen een gedrukt verslag, maar merkten dat we niet iedereen meer bereikten. Het online jaarverslag biedt – als aanvulling op het gedrukte verslag – een perfecte oplossing. We kunnen de dynamische movie digitaal verspreiden en aan de website koppelen. Ook kunnen we de interne doelgroepen nu beter betrekken bij de inhoud. Het personeel bekijkt het online jaarverslag in groepjes, waarna we er inhoudelijk over napraten. Zo betrekken we onze mensen meer bij het beleid en zijn we transparanter en innovatiever. Twee belangrijke kernwaarden voor Ter Weel, die ook letterlijk in de online movie terugkomen. Evenals onze andere kernwaarden natuurlijk”.

Hans van den Boom, algemeen directeur van BOOM Communicatie, vult aan: “Organisaties vinden het vaak lastig om vorm te geven aan een populair, online jaarverslag of denken dat het een kostenverslindend middel is. Ze laten het daarom maar achterwege. Dat is zonde, want het hoeft helemaal geen groot of omslachtig traject te zijn. Ook voor kleinere budgetten zijn er met de hedendaagse technieken goede oplossingen. Als je het maar slim aanpakt. Een online jaarverslag publiceren, kan overigens op vele manieren. Bijvoorbeeld als video, website, app, interactieve pdf, of een combinatie daarvan. Wat ze allemaal gemeen hebben: ze zijn toegankelijker, interactiever en duurzamer. Kortom, helemaal passend bij organisaties en bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen”.